|
|
|
|---|---|
|
Hej hmm har ett lite problem tänkta om någon annan haft samma problem ..Drar bilen mer soppa utam termostat?????? någon som köpt biltemas ternmostat funkar den eller är det skit som vanligt tänkte ju en termostat kan dom väl inte misslyckas med ;.) Dennis | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det tar längre tid för motorn att uppnå rätt arbetstemp,om den överhuvudtaget når upp dit, därav högre bränsleförbrukning.Biltemas termostater är förmodligen av ett fabrikat som de flesta säljer. det finns inte så många tillverkare att välja på. så de borde funka lika bra som om du köper den nån annanstans. MVH Hasso |
|
Tackar för svaret å köper en biltema termostat å testar .... Dennis |
|
|
slitaget på motorn blir ju oxå större om det tar längre tid att nå arbetstemperaturen... ...biltemas termostater har inte krånglat för mig..har inte köpt nån till BMW, men till andra bilar... ..köpte däremot en originaltermostat på Ford (givetvis till en Ford) som inte fungerade alls...så man kan tydligen inte vara säker var man än köper den... |
|
|
Att köpa en termostat på andra ställen än BMW kan vara vanskligt, tänk på att många av våra motorer är känsliga för värme. En av oss här på listan gjorde misstaget att köpa sin termostat på biltema (har för mig det var biltema) vilket slutade med renovering av motorn och det är INTE roligt eller billigt. Näe lägg ner några extra kronor och köp den på rätt ställe. Killen som detta hände läser nog detta och berättar kanske mer om hur det gick till. www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Om det står Wahler ? på bägge två vare sig du köper den på biltema ,mekonomem, eller bmw,har då wahler tillverkat sämre termostater "andra sortering" till alla andra än dom som du köper på märkesverkstäder. Knappast. Den sagan är inte sann, "piratdelar"tillverkas av "orginaldelar" i de allra flesta fall. Och hur bra orginaltermostaterna och termostathus fungerar både på E46-E39 säger ju en del. Bara skräp. Dags att vakna upp och se sanningen och inte tro på alla skrönör. MVH Hasso |
|
Och jag som precis köpt termostat till min (förra veckan)...! :) Köpte f.ö från Bmw. Hasso, helt omöjligt är det väl inte att samma tillverkare har olika "korgar" för leverans? Vad jag menar är att det finns ju en mängd olika tillverkare som gör grejer för olika köpare, en piratdel kan göras ena dagen och den andra nästa dag osv. Så går det till hos en del tillverkare det vet jag, i detta fall har jag däremot ingen som helst aning men chansen att det skiljer sig finns ju. "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
ot, Någon som bytt termostaten själv, är det bara de 5 skruvarna och sedan rycka bort termostathuset och byta? (eller behöver man plocka bort annat sh*t runt omkring för att kunna byta?) "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
Anders S:Termostathusen brukar gå sönder på E46 och lösa plastdelar hamnar i kylvattnet, ingen vet var kan tillägas.Det brukar vara en garantisak att åtgärda från BMW.s sida.En bekants 320? råkade ut för det bla. kolla 3 serieforumat via sökfunktionen. Rena smäcket moa. Exempel på tillverkning av "orginaldelar" Länk Länk MVH Hasso |
|
Bäst man passar sig för flytande plastdelar alltså... Tack för länkarna också :) "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
rsarits |
pcdoktor: Skulle BMW:s motorer vara känsligare än andra med alu topp/block? Jag har svårt att se något motiv till detta, dessutom får man hålla koll på tempmätaren vare sig man kör med original eller pirat termostat. Micke |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.