AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.615

Trött på det lama motorljudet i E91 325i - 2005

hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Nu är jag ärligt talat trött på det mesiga ljudet i kupén från 325:an upp till ca 4500 rpm (varvad däröver så låter den ju underbart, inget snack). Vet inte om det är fel på min maskin eller komponenter omkring men tycker att den låter...gnälligt och har nått metalliskt vinande "spol-ljud" som hela tiden finns där (generator, styrservo?). Är jag elak så påstår jag att den låter rakt av som en 4:a på låg och mellanvarv. Jag är en känsloperson i detta avseende och saknar det gamla goda mullriga BMW soundet från äldre sexor. De hade en distinkt karaktär. Notera att jag skriver "i kupén". Med öppna fönsterrutor tycker jag mig höra den sköna sexan som den skall låta.

Så vad kan man göra? Annat luftfilter? Annat avgassystem? Vill absolut inte sätta på något sport-trams som utmärker sig, utan helst skall det bara ge ett väldigt diskret men mulligt sound i kupén vid gaspådrag för att sedan vara tyst och fint vid jämn gång. Något som för tankarna till de äldre sexorna.

Eller sitter allt i maskin?
X-
348
X-Max
1M Coupe -12 VO
430Hk 650Nm
==========
120D Coupe -11
X1 20d xdrive -17
Det är lika med min 325Ti, än värre med din E90.. Det är avgassystemet, insuget men främst pga bilens ljudisolering som tar bort denna underbara sång. Bytte nyligen till öppet filter, med värmesköld såklart! Men det är dock tabu här.
Men ack så mycket bättre det blev.. specielt när man belastar motorn, det är då insugsljudet träder fram, vill man ha mer ljud vid jämt gaspådrag lär man nog satsa på ett annat avgassystem..

Men sen har ju de nya motorerna inte alls lika råa gång som de äldre ala M20/M30. Rätt stor skillnad redan mellan M50,M52 och M54 i och med vanos. S50 har betydligt råare insugsljud än S52 till exempel.. Mer mekaniskt vrål.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.