|
|
|
|---|---|
|
För en månad sedan bytte jag länkarmsbussningar fram för att dom var slitna och för att det vibrerade lätt i ratten även vid låg hastighet. När bussningarna byttes försvann de små vibrationerna som fanns vid låg hastighet, men nu vibrerar det istället kraftigt vid 100km/h och uppåt och ingenting alls under 100km/h. Var och lämnade framhjulen för ombalansering idag och det blev ingen skillnad alls. Frambromsarna och bromsskivorna byttes ganska nyligen. Vad kan denna vibration bero på? | |
| Hur mår spindellederna? Tolkar jag dig rätt, så bytte du endast bakre länkarms bussningar fram och inte hela länkarmarna. | |
|
Kom vibrationerna strax efter bromsbytet? Isåfall kan det vara ett kärvande ok (glidpinnar eller mer troligt kolven) som gör att bromsen ligger på - då blir det vibrationer av att du får ojämnt lager avsättningar av beläggen på bromsskivan och/eller att skivan slår sig (vilket är betydligt mer ovanligt). Kolla så att bromsarna kan röra sig korrekt! Vad är det för fälgar och däck? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja, det var endast bussningar. Bilen gick igenom besiktningen för två veckor sedan, hade det varit spindelled borde de påpeka det. Det sitter 17" m-sport fälgar med 235/45 fram. Efter balanseringen såg jag att det satt en massa vikter på ena fälgar så jag ringde till verkstan och frågade han som balanserade hjul om vad han tyckte om fälgar. Han sa att ena fälgen behövde 75gr vikt när i normalt fall krävs det kanske max 30gr. Så det är mkt möjligt att det kan vara fälgen som är skev. Ska skifta bak och fram hjul och får se om det blir något skillnad. |
|
|
Har för mig att BMW anger att man får ha max 30 gram balanseringsvikt på ett ställe på fälgen och max 50gram totalt. Vilka däck är det? (fabrikat och modell) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| sådana typ: Länk | |
|
öööh....det var inte mycket till däck då! ;o) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Oj..fel av mig.. sunny elr nåt liknande heter de. | |
|
Ok, då är det inte osannolikt att däcken i sig är knas - det finns mängder av trådar här på forumet där folk har slitit sitt hår i försöken att få bort vibrationer från kina-däck... Ett vanligt problem förutom att kinadäcken ofta behöver mycket balansvikter för att bli noll-balanserade, är att de tenderar att ofta ha förhårdnader/orundheter i själva däcket och då spelar det ingen roll om däcket är 100% perfekt balanserad i balanseringsmaskinen - det blir vibrationer ändå. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.