AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.530

startproblem-mätarflipper

Sida 1 av 2
an
19
andynine
525i -89
har problem ganska ofta att starta min 525 -89. När jag vrider om startnyckeln så börjar varvräknaren att flippra, i och med det så vägrar den att starta (startmotorn går). Efter flera försök så slutar mätarflippret och den startar fint! Nån som har nåt förslag??
Är du 100 på att dessa symptom är 1 problem?
Anledningen till att jag frågar är att man kan få exakt detta symptom med varvräknaren om instrumenteringen har defekta kondensatorer.

Men att detta skulle påverka starten har jag aldrig hört....

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
an
19
andynine
525i -89
Har beställt kondensatorer.... får väl återkomma efter byte och se om nåt ändrats!! Tack för svaret iaf

Se
70
Sebban
525i -89
Har precis samma problem med min. Inte ofta men det händer emellanåt. Jag har bytt kondensatorer och instrumenten fungerar i övrigt felfritt.

Händer att den bara knalldör rätt vad det är, ganska sällan detta också. Precis som om man vrider av tändningen. Nån som har nåt tips??

Mvh. Sebban

Sex ÄR roligare än fyra!
an
19
andynine
525i -89
Har nu bytt kondingar, men fortfarande samma problem...
Min har tvärdött några gånger också, men det var länge sedan nu.
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Har ni kollat så att huvudsäkringen är hel. Vill minnas att den sitter vid fjäderbenet men är inte säker. Prova att söka i forumet.

MVH David Öfverdahl-Forslöf
BmwCS #4984
Olov
Hej,
Måste vara ett känt fel. Jag har också en -89 med identiskt fel. D.v.s varvräknare flippar och ibland snurrar startmotor länge innan den slår igång. Ibland vägrar den så att det bara är att vänta en stund för att sedan prova igen varpå den startar direkt.

Någon måste veta vad detta beror på och hur det fixas.

/Olov
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Enda gången en varvräknare strulat till starten.
Var när jag monterade en extra varvräknare, på tänspolen och kabeln var lite skada, så den jordade i mellanåt.Men det var ingen BMW och tändsystem av den gamla hederliga sorten.
Däremot har jag fått en motor att starta, utan att använda startmotorn,enbart fört nyckeln till tändläge. När varvräknaren även blippade till.jag vet varför men det kan ni fundera på ett tag.:))

MVH
Hasso
li
1.959
liste
535i -89
Har haft detta problem på en tidigare bil. Felet berodde på en kombination av dåliga jordningar i instrumenteringen och taskig startmotor. Kanske inte samma medicin som behövs i detta fallet, men ändå något att börja kika på iaf.

andynine
525i -89
hmmm min startmotor är alldeles ny så där är inget fel iaf...
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
hade precis samma fenomen på en golf gti..visade sig vara tändmodulen...
He
74
Heddan
BMW 525i -89 E-34
Kolla om du har ett förbikopplingsmotstånd i anslutning till tändspolen, om dess anslutningar ärgat (vanligt) så kan just dessa fenomen inträffa, plus att motorn helt plötsligt kan dö, men går omedelbart att starta igen.

Have a nice day!
He
74
Heddan
BMW 525i -89 E-34
"Olov" & "Sebban", era bilar har exakt symptom på det fel jag förklarade ovan.

Have a nice day!
Olov
Hej igen,
Måste försöka blåsa liv i detta inlägg: Mitt problem består av flera symtom men jag tror de kan ha samma källa.

Bakgrund: topp mm är nytt. Har försökt rengöra kontakter mm. Tror inte att det är tomgångsmotorn, åtminstone surrar den ibland

Symtom:
1) ibland varvräknar-flipper när man vrider tändning till tändläge (innan start-läget)
2) Startar ibland inte alls (helt död).
3) Snurrar ibland lite väl länge på startmotor innan den startar (tycker i alla fall jag)
4) ojämn tomgång ibland. Pendlar mellan 3-900 och men stabiliserar sig efter stund.
5) Lite låg tomgång (5-600) när den är varm och även då, oftast, en tendens till pendlande (plus tendens till lite lätt misständning eller "bludder". Som att någon cylinder missar då och då)

Tycker faktiskt den känna "rappast" när motorn är kall.

'Heddan' tipsade om förkopplinsmostånd och jag kollade lite igår men jag kan inte hitta de nämnda delarna.

Är det verkligen ingen av alla kunniga personer i detta forum som kan hjälpa oss närmast sörjande?

/Olov
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Hej Olov! Jag har problem med min 525i -90. Samma bekymmer som du beskrev i punkterna 3-5. Jag har fått tips om att det antingen kan vara tomgångsventilen, eller luftmängdmätaren. Kanske Asken har nått tips? Asken?
Testa att dra direkt+ till tändspolen,om det funkar som det ska så är det något fel på matningen till spolen annars troligtvis spolen.
Låter annars som ett relä som slår,går + via relä(styrbox?) från tlås eller direkt?
En släkting till mig fick på sin V760 ha tändspole+ via en brytare i bilen,slå på vid start slå av och kör,bytte kabelmatta till motorn då funkade det sen.

Henrik
an
19
andynine
525i -89
Jag har bytt tomgångjusteringssventil(tomgångsmotor), har även mätt på tändspolen och den verkar vara ok iaf.. Jag har kollat upp tändlåset också, plus rengjort de jordpunkter jag kunnat hitta och rengjort kopplingar. Så de alternativen kan vi ta bort.. Jag har som du Olov även problem med att den ryster till på tomgången ibland, men ibland går den helt perfekt nu och startar t.o.m. på första försöket ibland.
an
19
andynine
525i -89
Jag hittar förresten inget motstånd vid tändspolen heller!!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har du kollat så att batteriet har fullgod spänning och alla celler är hela.För låg batterispänning vid lågt varvtal när inte generatorn laddar så värst, kan ge en del bekymmer om batteriet inte håller 12,5 volt.

MVH
Hasso

19
sågarn
520i -89
Har exakt samma problem på min 520 -88 som ni verkar ha här ovan. Får köra rätt länge på startmotorn innan den startar. När den väl gör det så går den sen bra. Har nån kommit fram till en lösning på detta? Batteriet kan jag tänka mig inte är så bra på min iaf.

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Min 525i startar hur lätt som helst oavsett om jag har haft motorvärmare eller inte när det är kallt ute. Jag har startat den i 20 minusgrader, den startade direkt! Stannar aldrig heller, men hastighetsmätaren dör rätt som det är och även ekonomimätaren. Sen är bilen trögstartad när den är ljummen. Vet inte vad felet är. Men tydligen (om vi har samma fel) så kan vi utesluta tomgångsmotor och jordningspunkter som felkällor? Nån som provat bytt luftmängdmätaren?

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.