AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.722

M3 E36 3.0L överhettad

Hej.

Var ute och körde en runda med bilen tidigare idag. Gasade på rätt bra så motorn fick jobba hårt. Fick syn på tempen i mätarhuset som gick till rött. Öppnade huven och det hade börjat koka och läcka glykol. Hela expansionskärlet tömdes.

Vad ska jag göra för att få ordning på detta? Jag fyllde på glykol och vatten, men det kokade igen efter bara 1-2 min.

Tacksam för tips
be
182
beyma
BMW M3-03 343++ Halta kameler (Såld)
Låter som du behöver byta toppackningen.
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Hur mår din vattenpump?
Vet ej hur vattenpumpen mår. Bilmek är inte min starka sida. Kom på att jag har plockat bort motorskyddet som sitter under bilen då den lossnade under körning. Kan det ha kommit in någon sten eller liknande och slagit sönder någon slang som går till kylningen?
Suck... Ja så klart det alltid är topplockspackningen som gått om en bil kokar...

Nej börja med att kolla efter uppenbara läckage, dock så verkar ditt system vara tillräckligt tätt om den trycker ut via utjämningsbehållaren. Steg två är att byta vattenpump och termostat, är man ängslig kan man mäta om det finns avgaser i kylsystemet innan, gör det det ät det dessvärre topplockspackningen eller nån spricka i "motorn" nånstans (topp eller block), men jag håller detta scenario inte sannolikt...
be
182
beyma
BMW M3-03 343++ Halta kameler (Såld)
Suck... ja i nästan alla fall så åker man på att byta/plana toppen efter att det kokat i alla fall.

Gör ett komptest. Är det jämna värden över alla cyl?

Hur luktar det i expantionskärlet? avgaser=toppackning

Ryker bilen på ett sätt som får ett ånglok att skämmas??= toppackning

Men grundproblemet kan vara något annat än toppackning detta får du ta reda på när det börjar rivas.
Men jag tror oavsett att toppackning måste bytas och förmodligen plana toppen också.

Hoppas det löser sig lycka till.

Beyma: Det är en gammal "sanning" som lever kvar från M20/M30 tiden...Modernare BMW motorer (M50 och framåt) slår sig långtifrån lika lätt.
Jag är rätt säker på att både topp o packning klarat sig, om han nu inte kört med tempen uppe på rött i flera mil...
Hej, hade en mekaniker som var här och kikade på bilen. Han sa att det luktar glykol i expansionskärlet och att det inte har blandats med olja. Han kollade oljan med. Den var 99-100% ren motorolja sa han så han trodde inte att toppen hade gått. Eller han lät rätt säker på att så var inte fallet. Han kollade fläkten med och den var bra sa han. Han trodde mer på vattenpumpen. Nu hade han en konstig lyft i verkstaden där min sänkta bil inte kunde komma upp utan att smälla fronten så han kunde inte undersöka vattenpumpen. Blir till att hitta en annan verkstad och be de kolla upp bilen. Hade varit skönt att lokalisera felet själv så man slipper att notan springer iväg onödigt mycket.

Tips grabbar?
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Locket till expansionskärlet kan också vara otätt vilket gör att det inte blir tryck i systemet vilket gör att det kokar.
Kan det vara dålig kvalite på glykolen? Har inte bytt den på 3-4 år och bilen har stått ute över vintern och inte körts?
Som väntat:). Mitt råd, byt vattenpump och termostat på "chans". Är du liite händig kan du göra det själv. Delarna kostar ca 2000 kr Länk Länk
Gällande termostat så köp Wahler, vattenpump tycker jag att Hella ser prisvärd ut, men Vaico är helt OK de med (Vaico som märke skall dock tilläggas, har ingen erfarenthet av deras vattenpumpar till M3....)
Tack för tipsen Dawwe... Jag kollade på termostat och vattenpump på ebay.de

Dem var billigare där, men jag vet inte hur bra märken det är. Har du lust att kolla upp ifall något annat är mer prisvärt på ebay?

Kan säga så här, köp Wahler termostat, allt annat är ett lotteri...Vattenpump finns snorbilligt här: Länk "Circoli" skall vara ett helt OK fabrikat vad jag läst, de har även Wahler termostat: Länk du bör ha allt hemma för typ 1500 (125£ inkl frakt)? Googlar man "Part Manufacturer Number:
4621.80D" för termostaten får man fram att det är (borde) vara en Wahler termostat...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.