|
|
|
|---|---|
NeZaN |
Var ute i det fina vädret och gled med 540:n tidigare idag och efter ca. en timmes körning började reservlampan lysa. Efter ytterligare 5-10 min blev bilen plötsligt helt orkeslös, gick inte att gasa och den dog sakta men säkert. Jag tänker soppatorsk, alternativt dålig bränsletillförsel. Provade att starta om den och det gick direkt. Uppstod inte mer sen dess. Åkte strax därefter och tankade i 30 liter. Bilen kändes därefter piggare. Bränslepumpen bytte jag i höstas, så tvivlar på att den är orsaken. Jag är inne på hjälppumpen på förarsidan, då min reserv ibland sjunker ner till noll för att sedan sakta men säkert arbeta sig uppåt mot korrekt mängd... Finns det någon som kan bekräfta att min diagnostisering är på rätt väg innan jag beställer delar? Är lite småtrött på att laga just nu :) Tack på förhand! |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Den interna pumpen drivs att returtrycket och funkar den inte stannar bilen när det är ca 15 liter kvar i tanken dvs mer än reserven ska visa. Kan ju vara så att bränslegivarna visar mer än va de ska tex. Dessa kan man ohmäta har inte värden i huvudet för tom respektive full tank men de finns i relaterade trådar nånstans. Du får väl låta bli att köra ned bränslet så långt och tanka i tid får du se om problemet uppstår. Är ju egentligen aldrig bra att köra tanken "tom" man kan ju få med kondensvatten som ligger i botten. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Var det så att bränslemätaren sjönk "alldeles för fort" och sen stannade bilen? Det pekar på tankgivarna. De ska var väldigt väldigt exakta på en E39a när de fungerar => är det inte exakt är det fel. Om det bara sjönk i vanlig takt och sen när lampan tändes kunde du plötsligt inte nyttja de sista litrarna är det ett tecken på fel i överpumpningen mellan halvorna som Hasso skriver. Då stannar bilen fast färddator och bränslemätare visar att det finns lite kvar i tanken. Jag har en gång lyckats att få soppatorsk med 4 liter kvar i vänster halva utan något som helst fel på bilen. Hade parkerat i lutning både när jag körde in och sen så backade jag ut åt samma håll. Vägen ut till stora vägen var skumpig så det fick liksom aldrig chans att ta sig över till rätt halva, när jag sen började gasa var det tomt i bufferten till pumpen och är det tomt i den kan det inte pumpa över bränslet. I med 1 liter soppa och starta så tog det 10 sek så var det fem liter i höger halva... OM du vill diagnosticera och förstå själv: Du kan läsa av litervärdena på vänster och höger halva i instrumentpanelen genom färddatorn, finns info på forumet. Sök "Hidden OBC menu E39" eller liknande. Finns två varianter på instrumentkluster. Kör till tanken är åtminstone på reserven, åk till en mack och tryck fram visningen av bränslenivåerna. Tanka i steg om 10 liter och läs av vänster och höger halva var 10e liter. Gör en enkel tabell, summera vä+hö och jämför med ipumpad mängd. Då har du gjort en gratis och mycket exakt diagnos av bränslemätarna. Jag var imponerad av hur exakta nivågivarna är (de sista litrarna gjorde inget utslag). När du vet att du kan lita på givarna kan du också lita på vad de säger om överpumpningen mellan halvorna och diagnosticera den, dvs när du har 15-20 liter kvar gör du lite kraftiga svängar så att det spiller över i vänster halva. Stå sedan stilla på tomgång. Då ska du se att det rinner över från vänster till höger i lite lagom låg takt, typ några liter per minut, tills vänster halva visar 0. Då är överpumpning och givare OK. Annars vet du var du ska börja gräva. |
|
|
Test vänster-höger som jag gjorde när jag ville förstå vad som hänt. Länk |
|
|
Tycker bränslesystemet på 540 ser ut precis som på 525? Den i vänster halva är inte en elektrisk pump utan en slavpump som drivs av trycket från pumpen som Hasso säger. Länk Att din reserv ibland sjunker ner till noll för att sedan arbeta sig upp är normalt i vissa fall. T.ex. om du kör bilen varm, har 5 liter kvar, parkerar, startar den kall, t.ex. backar ut över lite gupp så det skvalpar runt, då visar den noll, men sen när du kör iväg visar den "rätt" igen. Sjunker den ner till noll plötsligt medan du puttrar fram på rak väg är något fel med tankgivaren på ena eller andra sidan. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Bränslesystemt är lika på de flesta BMW av "äldre" modell med två halvor och internpump. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.