AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.904

E90 320d - 2011 med 18'' M-fälgar + RFT spårar mycket, byta eller behålla?

Transocean
Hej, har precis köpt en fin 320D M-sport 2011 med bara 2400 mil i klockan. Får bilen någon gång under nästa vecka. Det sitter 18'' RFT på den; på nästan skadefria M-fälgar. Bilen spårar allt för mycket och är riktig stötig.

Jag krävde att få bilen med 17'' fälgar och helst utan RFT men nu undrar jag om inte jag borde behålla dessa fina M-fälgar och endast montera vanliga däck på dom? För BMW-handlaren verkar vara förtjust i RFT och i värsta fall får jag bara trista 17'' från en annan bil; kanske med RFT om dom inte har passande fälgar utan?

Ni som har bytt RFT mot vanliga däck kan kanske berätta om det blev mindre spårigt och kanske även mer komfort?

Har monterat vanliga däck på min E91:a med 18". Bilen spårar nästan inget alls, blev tystare och komforten blev ljusår bättre.

Jag har med vanliga däck i 18" på min bil. Kan inte säga att den spårar nåt direkt, men det tyckte jag faktiskt inte den gjorde med rft-däcken som jag hade förut heller.
Ja
14
Janko
320D -08
M3 Cabrio -96
Hade 16"RFT som org på min e91,satte sedan på 19" med 30 profil och bilen blev inte stötigare eller spårade mer.RFT är piss men tänk på att assistans inte gäller vid punktering om du inte har kvar RFT-däcken.Det svaret fick jag när jag frågade.
Körde ca 200mil förra veckan i en 320d 2010 med RFT på 17" original fälgar och den spårar ingenting. Det sitter Goddyear på den !
Vilken typ av väg körde du på när det spårade? 18-tums lågprofil blir aldrig bättre än underlaget den rullar på. Visst är RFT lite spårigare men största problemet med RFT är att de är hårda vilket påverkar komforten. Har haft RFT både sommar som vinter på mina senaste bilar och det har varit främst stötigheten som jag ibland irriterat mig på.
Transocean
Ja, värst spårade det i lägre hastigheter säg 40-50 Km/t på rätt dåliga stadsvägar här i Oslo. Fick parera så häftigt att jag trodde det var fel på hjulinställningen men det är det inte på en Premium Selectionbil. På slät asfalt gick han rakt som han skall. På motorvägen i högre hastigheter spårade bilen mindre, dock fortfarande märkbart när asfalten inte var slät. Körde samma sträcka i dag med min Citroen C5 III med 225/55/17, spårade inte alls, det gick att styra med en finger :-)

Jag har idag snackat med Bilia som säljer bilen, de sa att problemet med spåriga RFT-däck är bekannt. Har beslutat att behålla M Sternspeiche 193 fälgarna och senare byta till vanliga däck utan RFT-egensgaper, då Bilia inte har andra fälgar med vanliga däck hemma.
Sn
80
Snorken
335iA E90 M-sport -07
Bytte från 17" RFT till 19" vanliga och den spårar betydligt mindre med 19"
Transocean
Liten uppdatering:

La om till vinterdäck i dimension 205/55/16 och bilen spårar ingenting längre även om det är RFT på dom med. Tänker skaffa mig en sats Styling 32 fälgar i dimension 16'' inför sommarn och skippa de snygga 18 tummare. Mindre vägljud och går spikrakt.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Bytte från RFT till vanliga på min Msport fast 17" och den blev otroligt mycket bättre. Rft är skit helt enkelt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.