AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.045

GPS-hållare till E90, vad är det här för något?

Jag har en E90 2009, köpt begagnad, med eftermonterad hållare för GPS (BMW Portable Navigation System Pro). Nu söker jag en till likadan hållare, någon som kan säga vad det är jag har idag så jag kan beställa en till?

En bild på hur det nästan ser ut i min bil (jag har inte den lösa sladden, utan stift på botten av hållaren för laddning m.m. av GPS:en):
Länk

Det är egentligen bara metall-basplattan som sitter fast i bilen jag är ute efter, alltså del "H" på sidan 6 i pdf-dokumentet
Länk

(Jag har kontaktat BMW och hänvisat till det dokumentet, men när de knappar in produktnumren får de upp andra träffar i sina system. Dessutom är det dokumentet för 1-serie, men rimligtvis borde metall-basplattan gå att montera även på 3-serie.)

På den metallbasplattan tänkte jag sedan montera en mobilhållare från Brodit. Gillar inte placeringen på de bilspecifika fästen Brodit säljer, den här hamnar högre upp vilket jag vill ha.

Jag har sökt här på forumen, med google, på bildelsbasen.se och realoem.com, men inte hittat något till 3-serien. Hjälp!
cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Det är en Garmin. Kolla deras hemsida.

"Ska man ha nåt gjort får man göra det själv"
Jag vet att GPS:en är en Garmin, det är själva metallfästet som monteras i bilen jag är ute efter och det verkar inte säljas av Garmin, jag gissar att det är ett BMW-tillbehör eftersom GPS:en är "rebrandad" till BMW.
Lite framsteg, nu verkar jag ha hittat hållaren för 3-serie! Finns beskriven här:
Länk
På sidorna 6 och 7 finns bild på del "H" som är den jag behöver.

Dock, om man söker på numren i dokumentet blir det fel iallafall... 65 90 2 156 706 och 65 90 2 149 498 hittas inte alls på realoem.com, och 65 90 0 445 990 leder vidare till en sån där "balja" man kan ha ovanpå instrumentbrädan, mittpå framme vid rutan. Inte vad jag vill ha, och inte vad som visas i pdf-dokumentet! Frustrerande!

Någon som har någon ide om var jag kan få tag på del "H"? Eller hela kittet, även fast det innehåller en massa sladdar m.m. som jag inte har någon nytta av?
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Låter som det kommer bli dyrt. Varför är du så sugen på att använda denna lösning? Ska du nödvändigtvis ha en lös GPS finns det ju rätt bra modeller nu med inbyggd ström i fästena. Annars är ju GPS:en i telefonen, t ex Waze, mycket bättre tycker jag. Fast jag är även väldigt förtjust i den inbyggda navigeringen, men det är för att jag kan använda den utan att köra i diket, och att den kan projiceras i HUD.
Jag vill ha möjligheten att använda antingen den Garmin-GPS som jag redan har, eller GPS:en i telefonen. Och även de tillfällen jag inte behöver GPS vill jag kunna placera telefonen på ett bra ställe med laddning.

Därför vill jag ha en hållare till att placera telefonen i, utöver den hållare jag redan har för GPS:en.

Hållaren för telefonen måste fästas på något sätt, och som jag skrev tidigare gillar jag inte placeringen på något av de fästen Brodit har, utan föredrar den placering som blir med det fästa jag letat fram som hör till GPS:en.

Jag har ingen inbyggd GPS eller HUD, så de sakerna är irrelevanta i denna diskussion.

Ursäkta tonen och den överdrivna pedagogiken, men jag har faktiskt tänkt igenom detta och har just detta önskemål och undrar om någon kan ge mig hjälp på traven, utan att föreslå att jag gör på ett helt annat sätt.
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Sure. Men kombinationen av att du vet mest och det är en "gammal" lösning gör nog att det blir svårt att hitta hjälp här. Du är troligen ensam om att ha den där prylen.
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Det där var väl en synnerligen onödig kommentar. Det som utmärker Autopower är just att det är "högt i tak" vilket bäddar för förutsättnigslösa diskussioner som kan leda lite varstans... Gillar man inte det så är det bättre att antingen vara "tyst" eller söka sig annorstädes.
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Förövrigt är detta ett fascinerande forum med tanke på att det samlar folk i alla ålderkategorier. Allt från "gasglada" 20-åringar till (vågar man skiva?) "gubbar". (Tyvärr inte så många från det täcka könet tyvärr.) Alla pga sin kärlek till BMW. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.