AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.660

Köpråd: e46 330i sedan facelift vs. e90 325i?

BM
74
BMWe38
Audi A3 - 03
520i -01
Hej!

Funderar lite på att köpa en e46 330i men har inga erfarenheter kring dom här bilarna.

e90 325i har runt 218hk vilket också låter trevligt.

Mina krav är:

*Rolig motor(gång, ljud, kraft)
*Driftsäkerhet(skall inte behöva meka mer än jag kör/vill undvika en motor där dyra reparationer är vanliga)
*6-växlad

Jag tycker bättre om e46'ans utseende, speciellt de som är utrustade med m-paketet.

e90'an är ju modernare och är nog trevligare och bekvämare i kupén.

Bör tilläggas dock att min budget räcker bara till att köpa de tidiga e90, är därför osäker på om det är bättre att satsa på de senare e46 än de tidiga e90.

Mycket funderingar men jag hoppas kunna få lite feedback på detta..
BM
74
BMWe38
Audi A3 - 03
520i -01
Går det att ändra inlägg?

Glömde skriva att jag tycker även ljudet är viktigt i bilen, då jag brukar lyssna mycket på musik med lite högre bpm(Trance/Uplifting/Psy-Trance)

Är e46'ans ljudssystem standard bra eller skit, jämfört med e90'ans?

Eller skall man leta efter en bil som har en fabriksutrustad värre stereopaket?

Vilka stereopaket finns det att välja mellan, på både e46 och e90?
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Då får du leta efter en E46 eller E90 som har uppgraderad ljudanläggning. Hade HarmanKardon i min E46. Var grymt bra ljud i alla fall. Leta efter en bil med diskanthögtalare på A-stolparna.
På E90 finns det också liknande uppgraderingar. Jag har den första uppgraderingen i min E91, och det ger helt ok ljud. Har glömt vad den heter just nu.

Standardanläggningarna i E46 och E90/E91 ger inget vidare ljud.

BM
74
BMWe38
Audi A3 - 03
520i -01
Tack för svar.

Dock är ljudet inte det viktigaste, viktigare är valet av bil och modell.

Jag måste trivas med själva ägandet av bilen, ljudet är en sån där grej man kan hålla utkik efter men som inte är av största vikt.

Har en budget runt 50-70k, kör cash, ingen avbetalning.
Kan sträcka mig till max 80k.

Bättre med en e46 330i då?

Hittade dessa e90:

Länk

Länk

Länk

Länk

Går lite över min budget men ack så fin den verkar:

Länk

Är det något man bör tänka på inför ett eventuellt köp av dessa bilar?
Enligt mig är skick och historik det viktigaste när du har begränsad budget och inte vill meka själv alltför mycket. Av de annonser du länkar till skulle jag kolla närmare på nummer 2. Rätt utrustning, låga mil, och till synes fin och välvårdad. Övriga har antingen för många mil, saknar sportstolar (första annonsen) eller "ful" styling.
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Håller med BlackMunichWagon. Bil 2 ser helt klart bäst ut med seriös annons, till synes vävårdad bil. En orginalbil håller alltid värdet bäst.

/Rickard
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Kan coupé vara något? Tycker den är snyggare än både E46 och E90 sedan. Dessutom inom din budget. Länk (vet inget om denna bilen, bara ett exempel)
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Har en 323Ci '00 (~18k mil) och en 325i M-sport '06 (~8k mil), tycker det känns som helt olika bilar. E46:an har en helt annan (bra/"levande") vägkänsla (E46:ans bakaxel som gör det?) medan 325:an har ett grymt grepp och mycket trevlig styrning men känns lite tung och osmidig. Men samtidigt bekväm och bruksbilstrevlig (men det kanske är sedan vs coupé som gör det). Annat trevligt med E90 kontra E46 är ju aux-ingång ("ooh") eller möjlighet till kylning i mittarmstödsfacket. Är man lite "extra rundlagd" till kroppsformen så sitter man nog bättre i E46:ans sportstolar än i E90:ans motsvarighet, ganska stor skillnad i "bredd". E90:ans sportstolar är dock riktigt trevliga, tror de är lite mjukare stoppade än E46 tom.

Skapligt ös i N52B25 men tycker att valvetronic "laggar" lite vid fullgas, så jag skulle nog föredra gamla (M52, M54-)sexornas respons.

E90 är ganska tysta men låter lite rivigt när man gasar iväg. E46:an mullrar ju lite fint istället.

Är lite kluven själv vilken som är "bäst" fast jag har en av varje. Vägde mellan lågmilad facelift 325/330Ci E46 (svår att hitta), 330Ci cabriolet E46 (haha), 325 E90 (med lågt miltal), 325 E92 (lite dyrare oftast) & 125i E82 (sällsynta :P ) för runt 130k.

Jag skulle tro att E90 står sig bättre som bruksbil (dvs även vintertid) med eluppvärmd vevhusventilation & till synes rejälare dörrfalsar som förhoppningsvis inte rostar. E92 coupé har ju t ex framskärmar i plast.

330 E46 är ju snabbare än 325i E90 och kan tänka mig att bottendraget är bättre (längesen jag körde en 330). Finns ju en del 330i E90 för runt 90k.

330i E46 vs 325i E90:
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.