|
|
|
|---|---|
|
Vad ska jag tänka på vid köp av 633 CSi från 1977? Har aldrig ägt en sådan och är över lag dålig på äldre BMW. Hjälp mig! | |
|
Hej ! Dessa bilar är rostkänsliga så kolla noga efter rost. Vissa delar specifika för e24 kan vara svåra att hitta och dyra. Till exempel kromlisterna på främre kofångaren kan man få vänta i månader på efter beställning på BMW. Framskärmar ca 7000 kr styck osv... Jag har en -77 633 CSI själv och hade jag vetat det jag vet idag hade jag köpt en E24 som är baserad på E28 chassie (06/82 och framåt). Det är hursomhelst väldigt trevliga bilar och jag hade turen att få tag på en otroligt rostfri bil när jag köpte min. Den är i projektstadiet då jag köpte den utan motor och låda. Min rekommendation är betala hellre bra för en fin bil med bra historia än köp ett objekt som behöver jobb och delar. Mvh Janne |
|
|
Förutom rosten är det bara vanliga mekaniska problem som på alla andra gamla BMW-bilar med M30-motorn. Det vanligaste är nog dåliga kamaxlar och vipparmar. Kamaxlarna får man kolla genom att plocka bort ventilkåpan och titta efter nedslitna nockar eller porer/repor i nockarna. Dåliga vipparmar/axlar upptäcker man bäst genom att lyssna. Då har bilen ett (för) högt ventiltick trots att ventilspelet är OK. Motorn kan dock gå många tiotusentals mil med högt ventiltick utan att annat händer än att man måste höja volymen på bilradion. En dålig kamaxel kan också gå långt om inte kamnockarna är så slitna att det gått genom härdningen och om man använder en bra syntetisk motorolja. Om man hittar dessa fel på ett objekt skall man dock pruta rejält för kamaxler, vipparmar etc är inte direkt gratis. Inte arbetet heller om man måste lämna bort jobbet. Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.