AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.119

Köpråd: BMW E60 530i - 2006?

Hejsan,
har läst runt lite om 530in här på forumet men hittade inte det jag sökte så startar en egen tråd.
Har funderingar kring:
- Hur automatlådan håller på dessa, sett till miltal då främst. Har kollat på en 530i M -06 med automat, bilen har rullat lite över 16K mil och enligt säljaren mestadels långkörning/pendling. Bilen har komplett servicehistorik.
- Läst och hört på många håll att BMW är bilar som ofta rullat långt, 30-40K mil och att dom generellt sett ofta håller bra, håller ni med? Är 16K mil mycket?
- Verkar som att dessa också har diverse elfel, bör man bli mer orolig för dessa fel beroende på hur långt bilen rullat, eller är det helt slumpmässigt?
- Övriga punkter att kolla upp vid ev. inspektion och provkörning?

Har aldrig haft en BMW och nästan aldrig kört en heller, så är helt grön vad gäller BMW.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Satsa på en facelift i stället. De kom i mars 2007. Bättre inredning och uppdaterade motorer med mer effekt och lägre förbrukning.
Tyvärr går det över min budget, i de flesta fall, då jag är ute efter M-paket, så -07 och upp går nog bort. Kör för lite för att det skulle vara lönsamt.
Skillnaden i inredning anser jag är lite överdriven. Personligen gillar jag den äldre designen mer med de stora handtagen på dörrsidorna etc som harmoniserar mer med instrumentpanelen.

Du ska alltså inte hänga läpp för att du inte har budget till en faceliftad!
Det var även mycket problem med n53 motorn som kom vid facelift. Då är det bättre att köpa en sen 05-06:a

Kolla dock ventilkåpspackning dessa tenderar att torka och börja läcka.
Automatlådan har jag inget koll på tyvärr men har den dragkrok så provkör den noga, ligg och kryssa i 90 ett stund. Lätt att oljan blir för varm om man drar mycket tyngre båtar eller husvagnar.

Detta är min åsikt.

Lycka till

Med vänlig hälsning,

Martin
Tack för svar, bilen har ingen dragkrok så på den fronten är det lungt.
Tror jag lämnar in ev. köpt bil på oljebyte för automatlådan för att vara på den säkra sidan.
Olja i lådan ska nog inte bytas på den. Det är longlife olja.
Klabba inte med det om det inte står i boken att du ska byta!

Du tittar bara automat eller?

Med vänlig hälsning,

Martin
Att oljan i automatlådan inte behöver bytas är väl en sanning med modifikation (åtminstone rent generellt gällande automatlådor). Exempelvis har Volvo bytesintervall för denna olja när det gäller taxibilar, men inte när samma modell ägs av en privatperson. Det beror förstås på de utökade garantierna för taxibilar och man kan lätt dra slutsatsen att om man vill ha krångelfritt ägande i längden så bör man nog byta växellådsolja.
Håller nog med föregående talare. Enligt mig vansinne att inte byta, anser att finns vätskor/oljor i mekaniska delar ska dom bytas. Många menar dock att har en autlåda rullat säg 30k mil utan att fela bör man inte byta då lådan kan börja tjorva av olika anledningar. Det kan jag hålla med om, låter logiskt, i det läget är det nog smartare att byta låda om den börjar fela. Men har en bil rullat kring 15-16k mil skulle jag i alla fall byta, ZFs rekommendationer är ju också max 16k mil utan oljebyte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.