AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.633

[e39] 540iA byta ut servo-oljan? hur?

Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Hej

Ska byta ut servo-oljan, sitter och tittar på sprängskissen Länk och undrar vilken slang/koppling man ska ta bort för att dränera systemet?

Samt vilken olja ( märke osv ) ska jag använda? hade en grön ring klistrad på locket, men den har försvunnit.

Suga ut så mycket som möjligt ut behållaren och göra rent den med något, bensin?

Oljenivån sjunker aldrig, men fullt vänster så tjuter det lite.
Bultarna på pumpen sitter bra, kontrollerade detta nyligen.
Remmarna är bytta likaså.

Någon som kan tipsa lite?

Vänligen
Mattias
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Lite tips här, Länk

Byt behållare, kostar inte mycket. Oljan du skall ha är Pentosin CHF11.
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Tack, har sett den sidan, men dränerar man verkligen hela systemet på det sättet? Styrväxel osv, känns mer som att man blandar ut tills det är mestadels ny ren olja kvar, med den metoden?

Misstänker att jag har fyllt på med ATF+3 olja sist jag justerade nivån, och vill ha ut all olja för att vara på den säkra sidan.

Ny behållare har jag, från Febi.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Nej så gör man inte, man sätter returen i en petflaska, låter motorn gå 2-3 sekunder, fyller på ny olja och så vidare tills det kommer ny olja i petflaskan = ny olja i hela systemet och minimalt med oljeslöseri.
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Hej, då är det nr15 Länk jag ska lossa på och ner i en behållare tills det kommer ny fin olja?

Vänligen
Mattias
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Ja det ser ut som så.
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Biltema har oljan lågare pris vs bmw mekonomen osv.
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Sådär, bytte ut oljan genom att ta bort returen nr15 Länk satte vulktejp på returens koppling på behållaren.

trädde i en slang i returens slang och ner med den i en 5l dunk. Länk

Slangen kommer ifrån sugpumpen som jag köpte på biltema Länk den slangen passade perfekt i returens slang :)

Oljan var väldigt brunaktig, luktade illa dessutom. Tog tyvärr inte kort på oljan. Kortade av slangarna ca 10mm också, så att ytorna där de gamla slangklämmorna satt togs bort helt.

Läste lite på andra forum angående varför oljan blir brun, slangarna som med tiden avsöndrar material som färgar oljan. Låter ju logiskt.

Tack för era svar, tips och trix.
Vänligen
Mattias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.