|
|
|
|---|---|
|
Hej Ska byta ut servo-oljan, sitter och tittar på sprängskissen Länk och undrar vilken slang/koppling man ska ta bort för att dränera systemet? Samt vilken olja ( märke osv ) ska jag använda? hade en grön ring klistrad på locket, men den har försvunnit. Suga ut så mycket som möjligt ut behållaren och göra rent den med något, bensin? Oljenivån sjunker aldrig, men fullt vänster så tjuter det lite. Bultarna på pumpen sitter bra, kontrollerade detta nyligen. Remmarna är bytta likaså. Någon som kan tipsa lite? Vänligen Mattias | |
|
Lite tips här, Länk Byt behållare, kostar inte mycket. Oljan du skall ha är Pentosin CHF11. |
|
|
Tack, har sett den sidan, men dränerar man verkligen hela systemet på det sättet? Styrväxel osv, känns mer som att man blandar ut tills det är mestadels ny ren olja kvar, med den metoden? Misstänker att jag har fyllt på med ATF+3 olja sist jag justerade nivån, och vill ha ut all olja för att vara på den säkra sidan. Ny behållare har jag, från Febi. |
|
| Nej så gör man inte, man sätter returen i en petflaska, låter motorn gå 2-3 sekunder, fyller på ny olja och så vidare tills det kommer ny olja i petflaskan = ny olja i hela systemet och minimalt med oljeslöseri. | |
|
Hej, då är det nr15 Länk jag ska lossa på och ner i en behållare tills det kommer ny fin olja? Vänligen Mattias |
|
| Ja det ser ut som så. | |
| Biltema har oljan lågare pris vs bmw mekonomen osv. | |
|
Sådär, bytte ut oljan genom att ta bort returen nr15 Länk satte vulktejp på returens koppling på behållaren. trädde i en slang i returens slang och ner med den i en 5l dunk. Länk Slangen kommer ifrån sugpumpen som jag köpte på biltema Länk den slangen passade perfekt i returens slang :) Oljan var väldigt brunaktig, luktade illa dessutom. Tog tyvärr inte kort på oljan. Kortade av slangarna ca 10mm också, så att ytorna där de gamla slangklämmorna satt togs bort helt. Läste lite på andra forum angående varför oljan blir brun, slangarna som med tiden avsöndrar material som färgar oljan. Låter ju logiskt. Tack för era svar, tips och trix. Vänligen Mattias |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.