|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
min E36 har 150 hk. Enligt modellguiden så toppar en 320i E36 214 km/h...men hur går det sig när jag kört i 226?? är den chippad då eller vad? BMW... Better Make Way! | |
|
Mätarfart eller uppmätt med laser eller liknande? Felvisningen i de farterna brukar vara minst 10% på mätaren. Mvh |
|
|
mätarfart. vad dem använt för redskap vet jag inte..men så det kan va fel mina 226km/h ?? Vad toppar du din då? BMW... Better Make Way! |
|
|
Ingen aning......har inte toppat den! BMW anger uppmätt/klockad fart som topphastighet. Mätaren går inte att lita på eftersom den alltid visar lite för mycket. I höga farter blir felvisningen större. Fel däckdimension/slitna däck ökar felvisningen. Mvh |
|
|
Felvisningen ligger i det här fallet med nästa exakt 5% vilket nog är nära sanningen... /Kristian |
|
|
Hur förklarar man detta då? min 318 -89 har jag varit uppe i 220km/h med.. även om man har 10% felvisning så går den snabbare än de 186km/h bmw uppger att den ska toppa. Mvh aleks. |
|
|
186 till 220..det e mycket.hmm vad ska man tro på! det kan ju inte visa så mycket fel. Du måste ha chippat den va? BMW... Better Make Way! |
|
|
Min har jag vart uppe i 230 med fast min är chippad skulle jag tro för varvstoppet går inte i förens 7200 rpm.. Mvh BmW äR aLltid BmW!!!! |
|
|
Hmm. vad jag vet är den inte chippad.. det stog 188km/h toppfart läste fel. men det är ändå väldigt stor skillnad.. låg på motorvägen och varvstoppet gick inte i förrns jag kom upp i 220km/h. Bmw är tydligen mer kvalité än man tror. Den tuffa killen i celican som jag racade med blev lite förvånad faktiskt. Mvh aleks. |
|
|
hm :-) ja mina herrar mätarfart och riktig fart skiljer som sagt. Aleks om vi säger såhär, leta upp en serieproducerad standard bil med 113hk som toppar verkliga 220km/h...detta är nämligen omöjligt för att det finns inte ens. Eftersom BMW bygger bra bilar så har de rätt bra koll på viken prestanda de har eftersom deras testförare kan sin sak och om tex din bil toppar 188km/h enligt instruktinsboken så ligger det klart nära sanningen, ingen bil och då BMW skulle kunna avvika så extremt i prestanda att den verkliga farten skulle vara32km/h mer än vad den tekniska faktan säger. Förklaringen på ditt mätarutslag kan bero på en massa saker som andra fäljar än original, defekt,okalibrerad hastighetsmätar, medvind, nerförsbacke osv. Den 520E28 som jag körde en gång i tiden skulle också toppa 188km/h och visade ca 200km/h på plant och 209km/h i nerförsbacke, och visst BMW lämnar sällan skrytsiffror på sina bilar men för den sakens skull så ligger de inte ca 15% under den verkliga prestandan. Om jag får säga mitt så är det tveksamt om din bil i helt originalutförande skulle kunna gå att pressa över 195km/h verkliga på plan väg vilket skulle motsvara runt 220km/h på mätaren vid 10% felvisning vilket inte är orimligt. |
|
|
Jag använder min (stora)färddators "limit" för att kolla verklig fart. Genom att sätta farthållaren på 110km/h och trycka på "limit" sedan direkt på "set" visar färddatorn 105km/h.(om jag mins rätt Om man har tillgång till bärbar GPS är också detta ett säkrare sätt att se hastighet. /Rickard, BMWCS 3738 |
|
|
Min gammel 88:a visade 225 km/h på mätaren. Å den ska väl gå i 220 km/h enligt instruktionsboken. Så det verkar stämma rätt bra. För övrigt brukar jag göra som herr "rino" gör...Då får man verklig fart...! -Det är inte den höga farten som dödar utan de plötsliga stoppen. |
|
|
fy för tusan vad era bilar går fort! min 325i e30 -90 visade 220 km/h (plan mark) och då körde jag med annan databox med ett alpina chip och så har jag sportigare avgas men annars original. En annan sak ni måste ta med i beräkningarna är däck storleken. Jag vet inte vad som sitter original på 325i -90, men om vi antar at det är 15" 195/65 och jag nu kör på 17" 215/45 så har jag för stora hjul. Detta gör att min mätare visar 9,5 km/h för lite vid en mätar hastighet av 220 km/h. Jag är inte så värst smart på matte, så rätta mig gärna om jag har fel. vill gärna möta den 318 -88 som spöar mig ;) Länk |
|
|
Nja, kolla matten:) Hjul med dimensionen 195/65 -15 har större diameter än dina hjul vilket skulle betyda att din bil visar mer än vad det går. Men nu är det så att orginal dimension är 195/65 -14. Dina hjul är 2,6% större det betyder att mätaren visar lägre(mer verklig fart) än orginal hjul, mätaren visar dock fortfarande för mycket för dig. Håller med om att det är mycket glädjevisning på många mätare här på forumet. Min toppar 215km/h på mätaren vilket betyder runt 200km/h verklig fart, BMW uppger 202km/h för den. Jag får helt klart stryk toppfart av en 325i. |
|
|
Vill bara påtala att jag verkligen inte sitter o snackar skit här.. Kanske var det missvisning på mätaren el ngt. men varvstoppet gick i vid 220km/h på min 318 -89... nerförsbacke el inte. Möjligt att den visar fel och jag i själva verket bara var uppe i 195-200.. Snabbt kändes det iaf. Jag tror inte heller att den går så snabbt, men ngt konstigt är det me den. Ber om ursäkt om jag förargat ngn här. Mvh aleks. |
|
|
Rino-> Du menar väl att du använder knappen till vänster om "limit" som visar medelhastigheten, den kan man "resetta", å därmed kolla hastigheten just för den tidpunkten man "resettade" den, men "limitfunktionen" ställer man ju bara in för att man skall hålla hastigheten! Bemari Bilen före bruden..!!! |
|
|
Hej! Måste få vara med i debatten... Det är ganska lätt detta faktiskt. Räkna på varvtalet så får ni fram rätt hastighet. Har haft upp min 88:a i 210 km/h på mätaren och då visade varvräknaren ganska exakt 6000rpm. I verklig fart blir detta 204 km/h. Bilen gör 34 km/h på 1000 rpm. Enkel matte! 34 * 6 = 204 Mvh Håkan |
|
|
*ILiveToRide* räknade lite galet tror jag, va nog lite trött. men nu har jag räknat igen. 14" 195/65 har omkrets 1,9126 m 17" 215/45 har omkrets 1,9634 m detta borde medföra att 220 km/h (mätare) är 226 km/h (mätare) eller? ps. det stämmer att 15" 195/65 har större diameter än mina 17" 215/45, fel av mig.:\ *Håkan* för att räkna med varvtalet så måste man veta utväxling och hjulstorlek eller? förklara gärna. vill gärna veta. *Aleks* Pratar vi om högsta hastighet i nedförsbacke?? då körde jag i 240 km/h ner för hallandsåsen. med fem personer i bilen. Länk |
|
|
Simon, Här kan du pröva.... Länk ****************************** "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
*Anders* tack! men jag känner mig lite fånig, du skulle bara se mina uträkningar. de är låååånga. Länk |
|
|
Topphastigheten samt 0-100 km/h i modellguiden är nog ett snitt tagit av BMW. Prestanda kan skilja mellan 2st likdana bilar av samma årsmodell. Sen har ju BMW en liten tendens att underdriva sina prestanda siffror..De flesta BMW brukar gå lite bättre än vad siffrorna säger :) Sen att de flesta mätarna är felvisande får nog de flesta räkna med.. Min bil går iaf fort...mkt fort :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.