|
|
|
|---|---|
|
Hej.. Detta gäller en e46 01. Ventilations utblåset på instrumentpanelen den i mitten (dubbla). på den sitter ett vred/reglage i mitten med Blå respektive Röd symbol. Vad reglerar den? | |
|
Den reglerar blandningen varm/röd kontra kall/blå luft. När jag hade E46 tyckte jag inte att klimatanläggningen fungerade särskilt bra. Det var svårt att hålla behaglig temperatur. Jag satte mittelreglaget på vitt (mitt emellan rött och blått) och ställde sedan tempen oftast på 21 grader. Om det sedan inte kändes behagligt ändrade jag i första hand mittenvredet. Detta tyckte jag var bästa sättet att få behaglig temp. |
|
|
Ja upplever samma sak med.. Tänte att den hade någon annan funktion för man ställer ju tempen på panelen varför stå å vrida på den då, hur tänkte dom igentligen? |
|
| Kanske en del av charmen med E46!! | |
|
Hade samma typ av reglage i en Volvo 245. Den reglerar tempen på de övre luftutsläppen. Så att om du en kall men solig dag vill ha varm luft vid fötterna, kan du ha sval eller kall luft i ansiktet om solen ligger på, t.ex. Ett mycket användbart reglage som jag använder ofta. |
|
|
Ytterligare en tråd med folk som inte läst instruktionsboken? :) Det är en förenkling att säga att ratten väljer "varm eller kall luft". Den gör att du kan hoppa över värmeväxlaren till värmesystemet. Men luften går dock alltid förbi evaporatorn till ACn. =>Ställ ratten på max rött så har ni "samma funktion som i andra bilar". Dvs luften i mittutblåsen är den samma som går till övriga utlblås, fullt temperaturstyrd av automatiken. Det kan vara lite oexakt att sätta den i mitten eftersom länkaget ofta har ett litet glapp. Dvs kommer du från blått o sätter den i mitten kommer det vara lite kallare än om du kommer från rött o sätter den i mitten. Detta hörs enkelt på ljudet. Det kommer mer luft när den står mot blått, eftersom man hoppar över tryckfallet över värmeväxlaren. Det smarta med den ratten är att om man t.ex. kör i kraftigt snöblandat regn och det är runt nollan eller lite under så att slasket envisas med att frysa på rutan, det fryser på torkarbladen etc så kan man dra på full grillvärme på rutan för att bli av med det UTAN att bilen förvandlas till en bastu. Då är det perfekt att kunna köra på max värme och sen skicka in kallare luft via mittutblåsen genom att sätta ratten lite åt blått (annars blir det ju bastu i bilen). Bara ett exempel. Nog har BMW tänkt alltid. Som sagt, sätt den på max rött om ni vill låtsas att den inte finns. Använd bara ratten om ni vill ha kallare i mittutblåsen än i övriga utblås. En del tycker att det är för varmt i bilen och ställer den på blått, men låter kliamtanläggningen stå på t.ex. 22C auto. Då kommer klimatanläggningen dra på massvis med värme på fötterna för att få upp tempearturen till 22, för att kompensera att ni släpper in t.ex. 5 gradig AC-luft i mittutblåse och det vill man förmodligen inte. Det finns många trådar om grillade fötter också. :) |
|
|
@marin849: Tack för din förklaring men jag tillhör minoriteten som läser manualen noggrant och så här står det ordagrant i min E46 instruktionsbok sidan 88 om vredet nummer 3 som är det vi diskuterar i denna tråden: "Med justerhjulet 3 kan du blanda upp luften från luftinsläppen mot kroppen med valfri mängd mer eller mindre kyld luft". Jag begriper inte hur BMW som normalt gör så bra kvalite på sina saker låtit en så värdelös formulering slinka igenom kvalitetskontroll. Tolkningen är att man blandar uteluft och luftkonditionerad luft men hur balndning sker vid rött resp blått ges ju ingen ledtråd om. Jag kör oftast med 3 blå punkter - gillar att få kall luft i ansiktet för att hålla mig extra alert men vill ha lagom varmt för övriga kroppen. /Patrik /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Jag har aldrig läst instruktionsboken, bara dokumentation för verkstäder. :) "Tolkningen är att man blandar uteluft och luftkonditionerad luft " detta är helt korrekt! Luftspjället har lite glapp som sagt, men runt mitten så är det viss inblandning av uteluft men inte särskilt mycket. Dra på rätt mycket fläkt så hör du hur ljudet ändras när du grejar med spjället. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.