AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
560

740 -96 DYR!!!!!!!!!!!!!!

Sp
258
Speedy
325i Cab -08
Har fortfarande hicka efter ha ringt till 4 olika försäkrings bolag och frågat efter premie.....Jag är iofs i den värsta sitsen man kan tänka sig då jag är 19 år bor i stockholm och försäkrar en BMW740 -96 DIREKTIMPORT!!!! Försäkringarna är identiska dvs, bilen står på gatan 5000 i vagnskada helförsäkring 1500mil.
Folks(k)am 40075 /år
Trygghansa 28900 /år
If 35886 /år
Dial 48338 /år
Sp
258
Speedy
325i Cab -08
Länförsäkringar hade billigast med 13861/år
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Skapligt...
Jag kollade en 740-95a, LF-ca 6000 kr.
Då var det iofs ingen under 24 som skulle köra bilen, Uppsala, och 75% bonus. Skriv bilen på någon som bor på landet, eller mormor etc.
Skriv INTE bilen på någon annan; köp en billigare bil!
Speedy,

LF är väl ok för dig antar jag?

Simon
Mo
53
Morfendite
X3 3.0SD -07
Varför skall man inte låta den i ens närhet som kan försäkra bilen billigast stå som ägare? Jag menar så som försäkringsbolagen suger ut folk skall man väl försöka komma undan så billigt som möjligt?
Det är INTE synd om försäkringsbolagen!!!
Det skulle varit intressant att få se på en årsredovisning för ett stort försäkringsbolag.
Jag tror inte att dom försöker att få det så att det går jämt upp med premier och utbetalningar, (Ink. adm. utgifter förstås.) utan istället redovisa så stor vinst som möjligt. För att nå detta mål använder de alla upptänkliga metoder, varför skulle då inte vi försöka på de sätten vi kan?

Kul på hjul!
Vad är moral?

Vi (ni) lurar bara oss (er) själva! (Jag gör INTE så!)

Nästa gång är det du som bor i småstad och har fyllt 50, men får betala dyr försäkringspremie för att snorungar åker skenförsäkrad M5 i storstan och krockar ofta.

Jfr att "lura" staten på skattepengar; in the long run så är det att lura sig själv. Eller kanske som att stjäla i butiker, "billigt" till en början, men man betalar igen det rejält när man sedan "blir hederlig" och betalar för sig.

Men, det här ämnet har varit uppe förut - och jag har varit ensam om att tycka såhär. Fan grabbar, sånt här är ju basic sunt och förnuft och etikett och hyfs!
Håller med Richard också,

ibland undrar jag om man skulle ha krav för att vara medborgare i form av kunskap om hur samhällsekonomin hänger ihop och dess proportioner. Det finns många vanföreställningar tyvärr... i praktiken höjer de som skriver sin bil på någon annan premierna för oss som inte gör det eftersom de inte betalar för den skaderisk som de statistiskt orsakar.

En del av ansvaret ligger på försäkringsbolagen dock, de måste se till att erbjuda rena vansinnespremier, fusket skulle förhoppningsvis minska då.

Simon
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Typiskt den svenska mentaliteten och avundsjukan. "Jag har minsann hört att grannen har gjort det och då kan jag lika gärna göra det också..." Iofs tycker jag försäkringsbolagen får skylla sig själv (vilket drabbar oss hederliga försäkringstagare) genom att ha denna idiotiska premiesättning. Hur många är det inte som bor i förorten med billig försäkring och pendlar in till storstan varje dag, där risken är störst? Om dom hade orkat tänka till lite skulle dom t ex kunna sätta en brutal självrisk om olycksföraren inte är skriven på samma adress som försäkringstagaren. Visst, kan ju skapa problem om man lånar ut bilen till polaren men är bägge medvetna om vad som gäller så är det väl inga problem. Hellre det än dagens system!
Hej,

skrev fel på mitt inlägg. Bolagen måste se till att INTE erbjuda rena vansinnespriser ska det vara...:-)

Simon
På bilmässan senast så frågade jag en dam från Folksam vad de gör åt just skenförsäkringar. Hennes svar var att de gör i princip ingenting, för att det tydligen kostar mer att jaga syndare än de skulle få in på högre premier från dessa högriskare. Vad som händer är utebliven ersättning vid skador. Hoppas att det händer också!!

En jämförelse nästan utanför ämnet är min hojförsäkring. Där är självrisken rejält hög, och är föraren inte skriven på samma adress som ägaren så är den dubblad! Få personer skenförsäkrar nog i detta bolag...

Tycker ni verkligen att 14000:- om året är dyrt för en bonuslös 19-årings 740-96 i Stockholm, import och som parkeras utomhus? Vad tror ni att skador kostar? Ett snittpris på en krock? Eller ett inbrott?

När jag tittar noggrannare i tråden ovan så tycker jag än mer att det är riktig jävla skandal att en representant för BMWCS råder folk till skenförsäkring!! Är det så man främjar hobbyn och får till en seriöst fungerande klubbanda?? Kanske att klubben hade kunnat få till en trevlig klubbförsäkring om det inte fuskades så mycket??

/Richard, BMWCS #[kommer inte ihåg]
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.