|
|
|
|---|---|
|
Har en 320 d -09. Kan jag köra den med eldningsolja? | |
| Glöm det | |
|
Går gör det ju säkert, i varje fall ett tag, jag skulle dock ej våga!!! Klabbarparn |
|
|
På ett åkeri jag jobbade på en gång i tiden tankade vi lastbilen med slam-villaolja. Det var bottesatser ur villtankar som fick stå och vila några dagar i en cistern innan vi toppsög från cisternen ner till lastbilen. Då, för längesedan, sade man att enda skillanden mellan diesel och villaolja var att dieseln hade någon tillsats av frostskydd. Lastbilarna tog ingen skada. Men de hade å andra sidan många år på nacken. Någon som vet ? Vad är egenltligen skillnaden mellan dielsel och villaolja ? Det finns ju tjockolja som används som eldningsolja också. Den kan jag inte rekommendera. Den är alldeles för tjock. |
|
|
Grannen använde gammal villaolja i traktorn "på landet" när han rev oljetanken i garaget. Den gick jättebra....i några km. sedan hade soppafiltret satt igen sig. Villaoljan såg hur fin som helst ut när man tittade på den men innehöll uppenbarligen mycket skit! Är det nyare "lågskattad" villaolja är den väl dessutom grön-färgad = färgar ledningarn och filter i bilen = dryga böter om det upptäcks! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag hade nog inte vågat i en så ny bil, har en polare som tankade sin 60-talsmerca med villaolja. Den rök nått hädiskt men i övrigt gick den väl. | |
|
Jag hade 1000lit mk3 olja(vinter) som jag valde att inte använda i husbilen, både lukt och känsla gjorde att jag sålde den istället.satt en lapp på båtvarvet och han bara hem så ringde telefonen fick 10spänn litern Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Man ska absolut inte köra med eldningsolja på en såpass ny diesel. Spridarna bland annat går åt fanders. De äldre utan common-rail ska funka att blanda 50/50 utan problem. | |
|
Tack för alla svar! Har blivit klart och tydligt avrådd att satsa på eldningsolja! |
|
|
Min brorsa körde i flera år på gammal hydraulolja i en Mercedes 300D. Detta var ju en bil från 80-talet och det gick hur bra som helst. Fick tag på ett antal kubikmeter så det blev billiga mil. |
|
| Har en bekant som åker runt i en Golf 2:a på gammal eldningsolja, går hur bra som helst. | |
|
Inget man skall köra med på en ny fin BMW, nya bränslesystem är alldeles för känsliga. Annars är det ju i princip samma bränsle, tjockolja som nämndes ovan är en helt annan sak som aldrig pumpas direkt in i motorn. På fartygsdieslar används detta, men först efter uppvärmning varvid den blir lika tunnflytande som vanlig dieselolja. Man centrifugerar och filtrerar dessutom bränslet i anordningar som är lika stora som en hel personbil... Gamla dieslar kunde köras på det mesta, hydraulolja nämndes men trätjära, tran mm användes t.ex under krigsåren, man kan vara säker på att det mesta testades... FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.