AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.003

MB A-klass vs BMW 1-serien

Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Är på min tredje 1-serie E87 och funderar på att byta till en ny 116i med M-paket. Hustrun som är den som huvudsakligen kommer att köra bilen gillar dock utseendet på MB A-klass. Jag kan hålla med om att den ser fin ut med AMG-paket. Vad har panelen att säga om A-klass?
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Provkörde när den kom men har personligen lite svårt för "molandet" som framvagnen skapar (likt Volvosen). Håller med om AMG-paket samt interiör-uppgradering, den var fin först på pappret och i hallen i standardutförande men när jag ser bilarna på vägen så skulle de lika gärna kunde vara något koreanskt.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Gorban: Tala om för din fru att det blir en BMW eller så kan hon ju flytta? :)

Skämt åsido så är faktiskt nya A-klassen med AMG-paketet faktiskt lika snygg eller kanske snyggare än motsvarande BMW, alltså 1-serien. Men, du kan ju börja snacka bränsleförbrukning med henne.

NÄr jag var inne och tittade på nya A-klassen så berättade säljaren att "Jo, den finns med två dieselmotorer. En 1,8-litersdiesel på 110 hkr som du kanske kommer tycka är lite trött, sen finns den med en tvåliters-diesel som är RIKTIGT stark, på 136 hkr. Det är en riktig fartraket" Jo, tjena tänkte jag. "Min fem år gamla 2-litersdiesel-cab har 177 och har lägre förbrukning än din sprillans nya bil. Gå och häng dig!"

Interiörmässigt är en E34 både snyggare och modernare än en ny MB A-klass.

Ta med henne och titta på den och låt henne känna på inredningen, säg till henne att "du ser ju, BMW:n har moderna inredning, mjukare och lenare kurvor och det tycker väl du om älskling. Sen drar ju BMW mycket mindre bensin/diesel, och det är ju viktigt, tycker du inte det, älskling?" Köper hon inte det så får du väl avrunda med "Sen har ju BMW:n fri service i tre år, och då slipper du bekymra dig om service och reservdelar också, så då slipper du bli proffs på att meka bil, ÄLSKLING".
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Eller så får du ta till det yttersta vapnet: "Men älskling. Jag VET att du kommer att bli mer nöjd med BMW:n. Jag känner dig, och anledningen att jag VET att du ska välja BMW:n är för att jag vet vad du vill ha och för att jag älskar dig".

Hehehe...
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
He, he, he. Hustrun är också ganska BMW-frälst. Vi provkörde en 116i med M-paket och den fick godkänt. Kan tillägga att det är jag som kör lugnast i familjen. Hon kör som en rallyförare och kommer hem med fortkörningsböter ibland. Efter senaste boten sjönk förbrukningen på hennes bil från 6.6 till 5.4 liter/100 km.

Jag kollade priser och erbjudanden på A-klass och det är omöjligt att få lika mycket utrustning och med motsvarande hästkrafter hos MB till det pris BMW har på 1-serien just nu. Bra då har vi rett ut det och kan återgå till BMW igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.