AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
6.787

Vilken lackkonservering hade du valt? - Göteborg

Hejsan.
Letsdeal har 3 olika firmor som erbjuder lackkonservering. Tänkte kolla om någon har erfarenhet av dessa. Vilken hade ni valt ?

BVT Recond Kungsbacka
Länk

DTN Rekond AB
Länk

Bilcity Bilvård
Länk
ja
135
jacobc
F01 740i -09
Jeep Wrangler -88
Har gjort på både BVT och bilcity... BVT gjorde ett riktigt bra jobb och bilcity ett dåligt jobb, "lystern" i lacken höll i två veckor
kan rekommendera mr. caps formula-u behandling. kostar en del men gör att bilen inte blir lika skitig, glänser mer när du tvättar själv samt lättare att rengöra själv och skyddar från annat skit
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Till syvende och sist beror resultatet på den som håller i polermaskinen, calle235.

/Masten
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Finns så många kluddare därute bland rekondfirmorna att det sannerligen inte är lätt att välja. Som masten säger stämmer mycket väl. Underarbetet är 90%medans det sista lagret som är skyddet kan t o m dusjälv ordna men då faller ju hela idén.

Vilket skydd man använder och varför får man betänka. Kan bara tala för DITEC som jag använt i ett femtontal år. Bilen håller 80 % av nybilsglansnivå om man sköter tvättar väl och gör om återbehandlingen var 18e månad t o m den 72andera månaden då garantin går ut. I ett fall ägdes bilen i 90 månader med bibehållen effekt. Detta lackskydd till skillnad från de andra går ej att avfetta borr då det inte är vaxbaserad.
Även bland de dyrare. Vet du att du behåller bilen flera år eller mer, automattvättar så lite som möjligt(orsakar otroligt mycket repor vid frekvent nyttjande) och lite rimlig med ett par tvättar i månaden vintertid så är det lätt värt merpriset som i slutändan blir billigare efter 72 månader pga efterbehandling kostar 1/3 av nybehandlingen. Byta bil varje år?
Då rekommenderar jag en välrenommerad firma där det synliga intrycket är juste lokal, personal som vet vad de gör( dedikerad arbetsklädsel, ergonomisk verkstadsstol att sitta på, kanske lufttrycksslangar hängandes i taket samt talar begriplig svenska, maskerar och skyddar alla lister innan polering för annars bränns de bort.) hantverkare, man får vad man betalar för.

Åker själv DITEC därför bilbyte är så kul men okul om man frågar doktor plånbok.

En seriös helrekond med något slags ettårshållbarhet kan kosta 3000 kronor och uppåt. Gör man detta så en egen maskinvaxning alternativt Inlämning för vaxning vad det nu kostar.

DITEC 5000kr i nybehandling men 1/3de kommande.

Gbgs vassare är BVT mig veterligt. Besök och prata med de. Tillsammans rekommenderas du något. Gör det med någon till om behövligt.

Samt gör behandling på höst vintern. Då är saltmardrömmen som värst... Samt möjligheter till rabatterna rimliga de har nämligen inte 2 veckors bokningar då det är snösmältning...

Lite kollar bland annat och googling på "firmans namn" samt "rykte" säger mer om att sökmotorer behöver instruktionsbok som inte finns:-)

Varmt lyckatill med din pärla!

Asken
Jo, de har du visserligen rätt i, Masken. Men i min mening anser jag att Mr. Cap är det enda värda alternativet om du väl bestämt dig för att lägga ner så pass mycket pengar. Anledningen till detta är att de använder sig av egenutvecklade produkter, vilket gör att de är de enda som kan utföra just den behandlingen till skillnad från vissa andra rekondfirmor vars produkter vem som helst skulle kunna köpa på exempelvis statoil. Återbehandling på deras produkt är självklart ett måste också, så jag kan inte säga att det är något mirakelmedel, men funkar gör det definitivt. Precis som Asken skrev om DITEC så är lackskyddet inte vaxbaserad på Mr.Caps. formula-u heller. Jag klarar mig med bara avfettning och spola de första halvåret, behöver inte svampa ens för att den ska glänsa och bli ren, det är den största anledningen till att jag tycker att det gör det värt pengarna.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
calle235: Precis, två sidor av samma mynt. Jag bara vet att det är det personliga mötet mellan i det här fallet den lokala Mr.Capfranschisaren under årens lopp är det som gjort ditt val. Likväl som det i mitt fall är, ja du vet hur:)

Det enda jag har att tillägga att just avfettning och högtryck är rena döden för både lack och behandling. Även DITEC degenereras med naftabaserad avfettning över hela bilen, året om. Grå trafikfilm på ruta och sidor inte att nämna som högtrycken inte fixar även om det är varmvatten med stort flöde. Det här är väl överkurs men petroleum i mild "dimma" nedanför avskrapninslisten, i höjd med dörrhandtagen på sidorna och heltäckande fram och bak samt vindruta. Mild micro eller fordonstvättsliknande medel/ avfettning på resten överifrån och sen nådåt då pertroleumen har hunnit börja torka. Därefter lite fälgrent på fälgar och avgaspipir( pedanteri de luxe men ack så viktigt:) Sen spola av nedifrån och upp i steg tills alla är avspolat och därefter svampa. 90% av smutsen som annars hamnar i tvättsvampen är vips borta och endast den grövst asfaltsprickarna gör sällskap av den tunna filmen som blir av vinterväglaget försvinner. Gör man detta var tredje tvätt blir de två följande högtrycksavspolningar klockrent för då håller man hela tiden "nivån". S as.

¨Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.