AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
12.046

Vilken verkstad är bäst på M-bilar i Skåne?

Sida 1 av 2
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Vilka av de auktoriserade verkstäderna är bäst i Skåne på M-bilar? Har samtliga verkstäder en M-tekniker, eller är bara de verkstäderna som aktivt säljer M-bilar och har en "M-logo" på fasaden? Jag antar att Förenade bil i Malmö har tränade M-tekniker, men hur är det med Paulssons bil i Ängelholm / Helsingborg eller Theanders i Lund?

Ska göra 200-mils inkörningsservicen här och har ingen erfarenhet av verkstäderna i Skåne, men folk verkar generellt inte speciellt nöjda med Förenade bil.

Tips mottages!
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Förenade bil är enligt min åsikt en verkstad med hybris som inte har tid för kunden, dyra och de kan inte mycket om M-bilar/motorer heller.
Jag slutade konsultera Förenade bil efter att de hävdade att min dåvarande M5 E34 skulle ha Vanos som var kass och behövde bytas. Vilken vanos? Sen när har en S38b38 fått vanos frågade jag? Krävde att få bilen tillbaka och vägra betala. Körde sen direkt till Kristianstad och autopartner numera Björkmans bil. De bytte en lambdasond och sen gick bilen som den skulle igen.

Björkmans bil har två, iallafall 1 tekniker som verkligen kan M- motorer och desutom är bilentusiast och bygger extrembilar på fritiden. Har inte blivit missnöjd med deras service.
Ring dit o fråga 044-6203100.

Med vänlig hälsning, /F1
Mr
218
Mr. P
Mercedes-Benz E 220 T Cdi AMG-pkt, S213 årsm.2017
Autoteknik i Fjälkinge har jag bara hört gott om. Har ingen erfarenhet själv därifrån förvisso, men både läst och hört att dom/han? ska vara duktiga!
Mr.P: Autoteknik är inte auktoriserad av BMW...
Mr
218
Mr. P
Mercedes-Benz E 220 T Cdi AMG-pkt, S213 årsm.2017
Sorry, läste nog inte tillräckligt noggrant! Men dom gör säkert minst ett lika bra jobb som en
aukt. verkstad, men garantier osv påverkas kanske!?
Mr P: Det rör sig om en kostnadsfri (?) inkörningsservice, så vill man ha det gjort, kostnadsfritt så är det auktoriserade verkstäder som gäller. Jag har själv anlitat Nenne/Autoteknik, mycket kompetent verkstad helt klart, men inte auktoriserad av BMW
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Jag har haft min bil hos Föreande Bil två gånger i år.
Service av min 1M + montering av extrapryttlar.
Helnöjd.
Rabatt fick jag också såsom BMWCS-medlem.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det ska vara en auktoriserad verkstad för att den fria servicen ska gälla.

Hobbe: Har de dedikerade M-serviceteknikner? Det bör de väl ha med tanke på storleken. Jag fick nämligen höra att BMW ställer ganska stora krav på så väl display, säljsidan och service på M-modellerna nu med högre utbildningskrav och liknande. Har haft knepig dialog på säljsidan med Förenade bil (försökte köpa M3:an av dom först, men återkom aldrig med en offert (!?)). Men kanske är servicesidan mer lyhörd?
Acey: det är Söderströmgruppen som äger samtliga BMW anläggningar i Skåne (Kristianstad undantaget) - och eftersom Malmö är den största verkstaden skulle jag ha mycket svårt att tänka mig att det inte skulle finnas en dedikerad M-tekniker där. Troligen har de även en i HBG också, då de är rätt stora också.

Jag skulle utan tvekan lämnat in den till FB, de bör veta vad som gäller eftersom det är det rör sig om den nyaste modellen.

Annars finns Köpenhamn men då gäller ju inte den fria servicen...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tack Kristoffer, då får det bli FB helt enkelt. Intressant med ägarstrukturen där, hade jag ingen aning om.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Ja, de har M tekniker i Helsingborg oxå!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Brukar du serva i Helsingborg skorpionen? Det ligger lite närmre men verkar väldigt tyst på paulssons bil när man googlar.
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Autobahn i Svedala Länk dom är ungefär som Bil och motorteknik i Huddinge Länk
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Sen jag köpte 1M så lämnar jag min där!
Man brukar säga ( den första känslan man får är rätt) precist vad jag fick när jag lämnade min 1M där!!

Autobhan är inte auktoriserade BMW, Service avtalet gäller alltså inte på nya bilar där!
Konstigt att ingen rekommenderat Jarls ännu?
De är väl seriösa om några!
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Ibland är det förvånande. Är Jarls en auktoriserad som får lov att utföra inkörnings service på en ny BMW???
zcooter
Autobahn, Svedala tycker ju jag då. Mer service minded men inte auktoriserade som du betonar. Annars FB. I Malmö, då du. Kan åberopa garanti på jobbet/bilen om oturen skulle vara framme
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Jag servar alltid hos F B. De har M-certifierade mekaniker som även klarar mer krävande arbeten.

Vid övriga småjobb lämnar jag bilen till NFS vilka jag har fullt förtroende för. Obs! Ej auktoriserad.
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Ett tips är att boka service i tid då de måste beställa hem delar. Jag har redan bokat 200 mila service innan jag fått bilen...
Eftersom det nu rör sig om senaste M3:an tror jag att allt annat än FB eller möjligen Paulssons Bil är ganska meningslöst - helt enkelt eftersom M3:an är sprillans ny och om det ens hunnit komma några Need-to-knows så lär de finnas på de större anläggningarna där teknikerna borde fått den utbildning som krävs på nya modellen.

Sen är jag helt enig i att Autobahn i Svedala och NFS är riktigt bra alternativ till BMW som är något äldre där serviceavtalet gått ut.

Jarls var ju tidigare auktoriserad för Alpina och hade en del M-kompetens men har ingen aning om hur de är nu.
fl
30
flindell
M3 cab -96 Estoril *såld*
V60 D -12
Honda 250r
Jarls bilservice i Helsingborg har jag alltid använt. Jävligt duktiga
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.