AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.338

Framvagnsfel eller bromsskivor ? (E38 728i - 1998)

Ma
48
MaBlo
Mercedes C180 kombi
Hej !
Bil jag vill köpa! Detta felet förklarade säljaren som så, när man kör i ca 100km/h och bromsar ner till omkring 70 km/h, wobblar framvagnen. Har inte kört den ännu (55 mil dit) men jag har haft äldre BMW där detta förekommit, vid skeva skivor. Säljaren hade fått svar av "andra" att dessa bilar gör ofta så. Någon som vet vad det kan handla om ?? BMW 728 -98

MaBlo
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är många som anger skeva bromsskivor, men väldigt väldigt få som verkligen får för sig att gör en mätning för att få bekräftelse (och oftast är det andra delar som är orsaken).

Har själv mätt bromsskivor i jakt på vibrationer, men visade sig i slutänden att det var två däck vars inre struktur hade separerat.

I ditt fall gissar jag på att det är en eller flera bussningar i framvagnen som behöver bytas. Gissningsvis är det den stora bussningen till tryckstaget som behöver bytas, men det kan även vara andra bussningar som är i behov av byte.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Själva tryckstaget är detalj #5
Bussningen är detalj #6
Länk

Inte alltför ovanligt att spindelleden (den är en integrerad del av tryckstaget och kan inte bytas separat) också sett sina bästa dagar, så det är oftast enklast att byta hela detaljen (dvs komplett tryckstag inklusive bussning).

Bilder på detaljerna
Länk
Länk

Men ovanstående är ju bara gissningar och antaganden vad som är troligast baserat på din beskrivning. Kan ju såklart vara andra detaljer som är orsaken. Därför är det lämpligt att en verkstad undersöker bilen (om du nu köper den).
Ma
48
MaBlo
Mercedes C180 kombi
Tack för svaren............Jag tror själv på ett antal stag o bussningar. Hörde om en E-38 ägare som köpte alla framvagnsdelar via ett företag i England och bytte alla på en gång. Kanske bäst kolla upp det !

MaBlo
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer, det är ganska vanligt att man köper "framvagnsrenoveringspaket" innehållande de vanligast förekommande framvagnsdelar som byts på en modell. Köpes ofta från tyska reservdelsfirmor, eBay från England eller Tyskland och så vidare.

Är ju samma story även på tex E34 (5-serien) och E39 (5-serien), de har ju i princip samma framvagnskonstruktion som din bil. Har själv bytt både detta tryckstag (aka övre länkarm) och även det andra kontrollstaget (under länkarm) på min E34 535i. Här ligger de båda stagen i väntan på montering
Länk
Har haft stora skakningar i ratten på både E32 & E38, som botats genom korrekt balansering på Mjölby Gummiverkstad, utan byte av vare sig skivor eller framvagnsdelar. Rekomenderas varmt. / Genvägen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer Toomas Pahv, obalanserade hjul kan också ge upphov till vibrationer. Det kan vara alltifrån orunda däck, balansvikter som lossnat eller som i mitt fall två däck som havererade internt (fast där hjälper ingen balansering).

Men i just detta fall har vi fått en bra ledtråd, vibrationerna uppstår ENDAST när man applicerar färdbromsen vid hastigheter runt 90-100 km/h och ned till 70 km/h. Inte annars.

Låter som ett klassiskt "55 mph shimmy" problem. När man bromsar så är det bussningen i tryckstaget (aka thrust arm eller övre länkarm) som blir belastad och är den sliten så får man dessa vibrationer när man bromsar.

Hade det varit obalans i hjulet skulle det vibrera oavsett om färdbromsen var applicerad eller inte.

Baserat på ovanstående analys så är det mycket mer troligare att grunden till problemet finns i chassidelarna, inte i hjulen.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
stora slag i framvagnen är som många skriver oftast bussningar o leder i framvagnen som är dåliga. Finns att få tag på här i Sverige för rimliga pengar med.

Länk

Har hela den framsatsen monterad på min bil och den beter sig riktigt bra nu, dock fanns vissa vibrationer kvar som försvann när jag bytte fälgar så den biten är extremt känslig med på dessa vagnar.
Ma
48
MaBlo
Mercedes C180 kombi
Mycket tack "hall112". Fantastiskt pris. Bättre byta alla på en gång och därmed också en framvagnsinställning.
Ha en skön sommar.

MaBlo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.