|
|
|
|---|---|
|
Hej alla glada! Har nyligen köpt en BMW 528iA med trasig styrväxel och remmen till Generator, Vattenpump osv har gått av på den. Eftersom jag är ny på den här modellen undrar jag hur jag går tillväga på snabbast och enklaste sätt. Ska även byta spännhjul och ev mer än så beroende på ifall något annat ser ut o behöva bytas. Någon som gjort detta förut? Förklara gärna steg för steg och ifall det är något annat man bör tänka på. Har snabbkika lite och ser ut o behöva ta lös en del för att komma åt.. Och då man ändå har lös allt detta är det något annat man bör kontrollera/byta då man ändå håller på? | |
|
Endast viscofläkten + kåpan som måste bort för att byta multirem , tänk på att viscofläkten är felgängad . Utöver ny rem och spännhjul så är väl vattenpumpen bra att byta när man ändå har allt rivet . För att byta styrväxel så måste man hissa motorn ett par cm för att få bort den gamla , inte så svårt men rätt trångt ! Lossa styrlederna från styrväxeln så blir den inte så lång ( lättare att få bort den från bilen ) . |
|
|
Tack för beskrivningen! Ser ut o vara rätt bökigt för att få bort fläkten och kåpan också, men får prova och höra av mig om det dyker upp nå problem :) Förra ägaren säger att den går att köra med styrväxeln så kan inte är någon större brådska med o byta den. |
|
|
kanske* |
|
|
Hej, du behöver inte lossa fläkten. Det går att trä remmen över fläkten. Enklast är att ta det underifrån. Montera då bort skyddskåpan under motorn så kommer du åt att lossa remspännarna. Lycka till! Med vänlig hälsning Håkan |
|
|
Tack för tipset! Ska ev börja imorgon. Har byti på några mercor, men man kommer nog bli gråhårig innan man bytt spännrullarna o remmen på denna! |
|
|
Vi påstå att det är relativt enkelt. Kör bara upp bilen på några brädor så kommer du åt bra underifrån. Lycka till! |
|
| Hoppas det blir smärtfritt iaf:-) hör av då det är bytt så får ni reda på resultatet. Blir spännande o se hur pass den klarat sig då den har kokat en gång pga ingen kylning. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.