|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Efter jag dragit på lite så gick min fläkt sönder och bitar slog sönder kylaren så jag bytade viscokoppling, fläkt och kylare, nu när bilen är kall så låter fläkten skitmycket, när man sen kört typ 1 km låter den nästan normalt men ändå lite för mycket, kåpan som är över fläkten har jag skärt bort lite av då den blev sönderslagen när fläktens bitar flög runt, kan den kåpan ha stor betydelse? Tror ju dock inte själv att den är orsaken till att fläkten hörs mycket, det kan väl inte vara att allt är nytt och ska "köras" in? Med vänlig hälsning, Gustav | |
|
Vet en kille som också nyligen bytt Visco på en E39. Den låter, precis som din mycket precis när man startat bilen. Det är så att den av någon anledning låser (som den ska göra när bilen är varm) även när den är kall. Men enbart 30 sekunder. Sedan släpper den och fungerar som den ska. Var är kopplingen köpt? Schmiedmann? |
|
|
Originaldelen (viscon) tillverkas av Hella / Behr och kostar ca 1100 från Tyskland (2-3 tusen på BMW Sverige). Billigare "pirat-delar" fungerar inte lika bra som Hella / Behr, utan de har de egenskaper du beskriver - får bilen att låta som en Volvo 240. Tanken med viscon är att den ska nästan inte snurra alls när motorn är kall, utan bara när den är varm. Dvs, den ska slira när den är kall men låsa när den är varm. Men billigare viscos verkar låsa hela tiden. Sök på ebay så hittar du original-viscos till bra pris (jag gav 1100 till min 540, och de är billigare till de mindre motorerna) |
|
|
Ja precis den låter som en 240, riktigt irriterande med andra ord. Så det enda jag kan göra är att köpa en ny? Jag köpte en fläkt med märket Thermotec för cirka 400, så det är ju en billigare, känns lite segt att byta den igen.. Bortsett från att den låter är det inget som skadar någonting eller påverkar funktionen? Annars får man kanske leva med det. |
|
|
Risken är ganska stor att den nya viscon kommer göra samma sak som din förra : den driver fläkten för hårt, så den till slut går sönder och slår sönder kylaren igen. Sura pengar - jag vet - men jag skulle rekommendera dig att byta till en tillverklad av Hella / Behr. Den kostade 1100 till min bil, och jag gissar på 7-800 kr till din. Det blir dyrare om du måste byta kylaren igen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.