AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.189

Carfax info på BMW 325iAT -09 önskas

Vi
45
Vicious
325iA Touring -09
525i e34 -95
Honda Civic CRX 1.6i-16 -87
Hej!

Jag går i köpestankar då min gamla trotjänare blåst bort en del av sin topplockspackning.
Jag har kikat på en 325i Touring, 2009 som ska ha gått ca 7600 mil. Priset som begärs hos handlare är 175k men har fått ner det en del då det är en del stenskott på fronten upp över huven, samt lite skrap märken på bakre kofångaren. I övrigt är den i bra skick såvitt jag kan bedömma.

Nu till min fråga: Finns det något vänlig själ här på forumet som har tillgång till carfax och skulle kunna kolla upp denna åt mig? Reg.nr GYL808.

Sen en bonusfråga: är ca 165k ett vettigt pris för bilen? Den är utrustad med Comfort och Dynamic paket, även utrustningspaket tror jag då den har mugghållare fram, minns inte om den även hade fack bredvid ratten.
Vi
45
Vicious
325iA Touring -09
525i e34 -95
OK! Jag hade väl inbillat mig att man fick reda på lite allt möjligt oavsett import/sv-såld.
Går det att få ut tidigare besiktningsprotokoll på något sätt? Servicepunkter och historik antar jag att jag får fråga efter hos BMW verkstad samt om det är något som bytts på garanti. Handlaren säger att bilen är "nyservad", får väl fråga vad som menas mer i detalj om det inte är så att dessa har något service runt 7.5-8k mil?

Blev lite många frågor nu kände jag men det blir lite extra oroligt då jag aldrig lagt större summa på en bil än ~25k tidigare! Det enda jag saknar på denna är väl egentligen shadowline, M-paket och helskin men man kan inte få allt, speciellt inte då jag behöver bil snarast :)
Vi
45
Vicious
325iA Touring -09
525i e34 -95
Och stort tack för listan falsterbo!
Den är bara besikta max två gånger. På den tiden det bara fanns bilprovningen räckte det att kontaka dem för äldre protokoll. Nu måste du först ta reda på var den är besiktad.

Carfax har tillgång till protokoll men vad jag vet redovisar de enbart mätarställning. Men har bilen blivit underkänd syns ju det med en extra besiktning. Så carfax är bättre för svensk-sålda än europaimporter.

Mvh Stephan
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om den här bilen är servad ordentligt (vilket den borde vara eftersom det är gratis) så skulle jag inte oroa mig nämnvärt. Typfelen som finns märker du snabbt vid provkörning (bilen rycker kraftigt) och om det skulle vara så efter köpet så omfattas bilen fortfarande av maskinskadeförsäkring så du får max betala 20-30% av eventuella skador.

Detta är en bra bil (om man står ut med tickandet från insprutningen) och du behöver inte oroa dig så mycket.

-------
//Lövet
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Du kan alltid skicka en förfrågan och registreringsnummer till kundtjanst@bilprovningen.se för att få protokollen, skriv "besiktningsprotokoll" i ämnesraden. Det skadar inte utan du får den informationen de eventuellt har tillgänglig och har bilen besökt andra aktörer skickar de ett extra mail med information om hur du tar reda på var bilen har varit.

Jag har själv använt mig av den tjänsten och protokollen säger inte allt men kan bli en pusselbit i bilens historia så det är värt ett försök!

//Bjersér
Vi
45
Vicious
325iA Touring -09
525i e34 -95
Tack för alla svar!
Jag har testat maila bilprovningen så får vi se vad det ger för något. Egentligen tror jag inte att det är något konstigt med den men det är inte dumt att kolla upp allt man kan innan köp så man inte får någon obehaglig överraskning.
Det lutar åt ett köp men vill då ha front/huv omlackad i priset då det ser lite taskigt ut med vitprickig huv på en svart bil. Är det rimligt att få det åtgärdat i det lägre priset, 167k, trots att handlaren sagt att det är utan åtgärd?
2012-11-21 65 543 Fordonet besiktat.
Fordonet besiktat av Bilprovningen Luleå Mjölkudden, Sverige.
2012-11-21 Fordonet besiktat.
2011-02-24 46 089 Fordonet besiktat av Bilprovningen i Luleå, Sverige.
Efterbesiktning till begänsad registreringsbesiktning. Godkänd besiktning.
Vi
45
Vicious
325iA Touring -09
525i e34 -95
Kan meddela att det blev ett köp och är nu nöjd ägare till en diamantsvart 325iAT e91 LCI!
Har den eftermonterade dragkrok? Diamantsvart?! Varför får så många för sig att deras metallicsvarta bilar är diamant? Färgen försvann 1994!

Grattis till köpet!

Mvh Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.