AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.875

Nybytt kylare på E46 328i - 2000 men vattnet rinner rakt igenom. Bild finns

Hejsan! Har precis bytt till en ny kylare på min 328 2000.

Spillde just i 3 liter glykol och det dröjde inte lång tid innan läckaget kom.
På detta lustiga ställe. Jag skulle kalla den för plasthållare till expansionskärlet.

Skall det sitta någonting där? Känner mig inte klok, här läckte det inte innan bytet.

Länk

Fotot är taget underifrån bilen mot fronten.
we
289
werpa
e30 325ic -87
e46 330iA -01
Om det är likt min gammla e36 så är det "avtappningskran" så skruva åt den blå lite.
Avtappningsröret satt lite om höger på gaveln.

Om det inte hjälper så kankse det saknas packningar eller dylikt i den.
Båda avtappningskranarna är åtskruvade. Det är inte där det läcker. Utan ur kanalen som syns på bild. Tror snarare på packning, men jag ser inte att det skall vara en där på sprängskisserna.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Köpte du grejer på ebay?
Om ja så är det avtappningsskruven som följde med är felaktig.
Så hände en gång med min gamla 320 -99. Beställde ny kylare från ebay. Efter monteringen hände precis samma sak som du beskrev. Det tog mig många timmar tills jag kom på att prova byta den avtappningsskruven som följde med mot den som satt i min gamla kylare. Då vart det helt plötsligt tätt.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Och det läckte inte från själva skruven utan upptill precis som på bilden.
Problemet var att den skruven som följde med av någon anledning var för kort/lång, nu minns jag inte exakt, och det var det som gjorde att den inte kunde täta till ordentligt i öppningen.
Det lät mycket troligt!! Jag var precis ute och testade byta.

Mycket riktigt är det en ebaykylare. Skruven som satt i den nya kylaren var längre. Det följde även med en kortare skruv som stämde överens med den som satt i den gamla kylare. Dock var den nya gängad och den gamla hade något snäppfäste.

Väl med den nya kortare skruven i blåste jag med munnen mot expansionskärlet och det började förstås läcka direkt på precis samma ställe.

Väldigt märkligt!

Jag tackar för din information Tomas :)
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Läs instruktionerna till kylaren. Olika långa skruv beror på om man har automatlåda eller ej. Den ena varianten tar kylarvatten till automatlådan där. Annars pluggad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.