AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.204

[e39] 540iA byta delar till kardan, frågor!

Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Hej folket, tänkte byta lite delar till kardan, har aldrig gjort något sådan förut men tänkte göra det under semestern nu.

Del 2 samt 7 Länk

Hardyskiva Länk samt centerlagret Länk tänkte jag byta, samt smörja upp homoknuten.

Kan man enkelt byta ut damasken till homoknuten eller är det svårt?
Inte för att den som sitter nu är dålig utan i förebyggade syfte.

Man måste ta ner avgassystemet, och värmesköldar är jag införstådd i, vad bör man mer byta under denna operation?

Nya bult mm till avgasröret vid kattarna antar jag, men vad mer? vilka bult kan man återanvända osv? Tänker främst på de som sitter i hardyskivan och bulten till leden där man delar på kardan.

Förslag och ider mottaget varmt...

Hoppas detta är orsaken till mina störande vibrationer runt 35-65 ( värre vid fuktigt väder ).

Vänligen
Mattias
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Hej

Har läst en del angående stödlagret "Mellanlagret", och många skriver att det ska vara någon form av betyl mellan chassi och lagret, som vibrationsdämpare.

På det gamla stödlagret fanns inga spår av denna betyl, eller på chassit för den delen. Vågar påstå att någon betyl aldrig har suttit på min bil vid detta lager. Bild på lagret på plats: Länk

Är denna betylmassa verkligen nödvändig?

Ska montera dit kardan imorgon ( väntar på CV-packning ).

Vänligen
Mattias
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Kardan på plats, och ca 30mil provtur. Inga missljud eller vibrationer ( utan butyl ).

Slaghammare ( tryckluft ) funkade utmärkt till muttrarna, vid flänsarna till avgasröret. Var bara skräp kvar av orginalmuttrarna, fanns inget att greppa nyckel med.

Till bulten man delar kardanen med, gasbrännare, värm bulten till 150c+ så att Loctiten brinner upp. Sätt dock en plåtbit som agerar värmesköld så lågan ej träffar "U-joint".

3-Armad avdragare till gamla mellanlagret.

Återanvände alla muttrar utan de till avgasrörets flänsar. Rengjorde alla bult/muttrar med bromsrengörning samt ny loctite innan återmontering.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.