AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.682

köpråd bmw 530d -06 snabbt svar !

lu
9
luucas2
520d touring -00
Hej skulle höra om någon har erfarenhet av bmw 530D som har gått mycket
Tänkte köpa en bmw 530d -06 som har haft 3 ägare
Bilen ser väldigt fin ut har fullservicebok, men bilen har gått 20,000mil
Där är ett äldre par som har haft den mesta tiden, han begär 85,000kr villket man kanske kan få ner till 75,000kr, så min fråga är, hur bra håller bmw efter så många mil, tänkte ha den i 2-3 år kanske, är det värt det eller brukar mycket gå isönder efter dom milen, vill endast ha svar ifrån dom har som erfarenheten. Tack på förhand
Ja
210
Jalapan
530iA xDrive Touring -07 E61 LCI
E60/E61 är en bra bil enligt mig.

Den har dock vissa svagheter jag tycker du borde kolla på.

Först o främst läs Begagnat guiden för E60 här i menyn.

Det som jag skulle kolla är om bilen går bra på motorvägen, då E60 är känslig i dragstagen (stora främre länkarmarna) och ofta behövs bytas när bilen gått lite. och om bussningar i bakvagnen är dåliga så kommer bilen kännas ostabil och kännas orolig i hastigheter över 80km/h.

Är det en kombi så lyssna noga på kompressorn till nivårelgeringen bak så du inte hör några missljud osv, och om du nu köper bilen öppna luckan till kompressorn o ta bort alla smuts o kolla luftslangarna.
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Instämmer med Jalapan.

När jag köpte min E61 hade jag läst på, men missade ändå att elvärmen i bakrutan inte fungerade, mitt i vintern!

Läs gärna om kabelbrott på E61 här på forumet, det kan ställa till mkt.
To
18
Tobok
530xdA Touring -12
Den bilen går motormässigt väldigt långt och du kommer inte få några problem med den. Andra grejer kan dock behöva bytas mellan 20 och 30 tusen mil. Bussningar och stag i framvagn som Jalapan är inne på. Generatorn kan behöva bytas. En vanlig svaghet är kabelstammen på bakluckan på touring. Inte säkert att något av det kommer behöva bytas heller på 2-3 år. Det är en mycket bil för pengarna tycker jag. Ett tips är dock alltid att spara varje månad till underhåll som hursomhellst kommer behövas i någon form. Då är det inte så jobbigt när det tex behöver göras någon större reparation. Om det blir för mycket sparat använder du det resterande till nästa bilköp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.