AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.642

Har någon bytt listen/plastsarg i nedkanten på vindrutan E38?

ArProPro-medlem
83
Armand
530xD Touring -17
Hej på Er!

Jag är igång och fixar till min 740iA E38 och byter ut lite upptorkade lister och annat.
Dags att byta nr 9 på bilden Länk .

Är det någon av Er som bytt den själva och har några mektips? Hur lossar man torkararmarna då det är trångt mellan dem och huven? Behövs några specialverktyg? Antar att man får skaffa nya clips oxå då det verkar som det ända sättet att få bort de gamla är genom att ta sönder dem.

BMW i Kalmar skulle ha 885 kr för denna, någon som köpt den för bättre pris, och isåfall vart?

Tack på förhand!

/Stefan

ArProPro-medlem
83
Armand
530xD Touring -17
Hej på Er igen!
Demontering och återmontering verkar ju inte vara några som helst problem, Länk , så den biten fixar jag.

Däremot tycker jag att delen i sig är hutlöst dyr, men vad gör man väl inte för få bilen i perfekt skick. Har sökt med ljus och lykta på Ebay, hos återförsäljare ute i Europa och USA ,men även om plastbiten är billigare där blir totalpriset med frakt bara någon hundring bättre så det blir nog till att beställa hem en via den lokala BMW-handlaren, om ingen här har något tips.

/Stefan

ArProPro-medlem
83
Armand
530xD Touring -17
Hej igen!

Jaha så står man där fredag kväll och äntligen har den efterlängtade delen anlänt, 885 kr fattigare.

Tar en fredagsöl, går ut i garaget och tänker montera, lyfter på plastkåpan över torkararmsfästet och vad sitter där... en MEGATorx typ storlek T80, vem xxx har en sån hemma i garaget

Givetvis hade jag inte kollat detta innan :( :( så ikväll blir det inget byte.

När jag frågade på BMW (Holmbergs Bil i Kalmar) så sa de att det är inga problem inget special utan bara vanliga 8-kantsnycklar behövs.

Tjii fick man bara in till Biltema i morgon och köpa en sats MEGATorx och hoppas på det funkar.

/Stefan

ArProPro-medlem
83
Armand
530xD Touring -17
Så var det klart och allt är på plats!

Torx T80 skulle det vara. Först en låsbult och under den ytterligare en T80 , sen var det loss. Kollade i BMW TIS (kanske man skulle gjort från början???) och där står det att specialverktyg nr 61xxxx skall användas. Kollar man sen själva "specialverktyget" så är det en Torx T80 med förlängare.

/Stefan

ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Jag fick den biten bytt i samband med byte av vindrutan.. Enl BMW så krävdes det en special avdragare för att utföra bytet.. Det måste ju då vara denna T80 då :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.