AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.844

E46 330i - 2002: Camshaft position sensor exhaust no signal

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej,
Bilen stannade o hade sig. Fick felkod på exhaust och intake position sensor, vet inte vilken som var mest boven i dramat men jag bytte båda två och bilen gick fint igen, tjuvstannade inte längre o så.

Nu på sistone tycker jag att jag får gå på startmotorn mer än vad jag brukade när jag startar. Har felkod också "camshaft position sensor exhaust - no signal". I övrigt går bilen bra. Men även avgaskamgivaren är ju ny?
Börjar fundera om det är kontakten?

Vet ni om sån här kontakt går att köpa och byta ut?
----> Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Och du köpte sensorerna på BMW hoppas jag.
Nu vet jag inte vilken bil du syftar på, men på E46 M54 så brukar det knappt märkas om sensorn till avgaskammen inte funkar som den ska. har haft flertalet på felsökning med med felkod för avgassensorn ägarna har inte märkt nått överhuvudtaget.
N42an har jag ingen referens på men där kan man skifta sensorer och se om felet flyttar sig. Det kan även samlas skit på dessa då de ligger "i botten" så de inte kan läsa ordentligt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Förlåt Hasso, M54'n är det jag syftar på nu.

Mmmm...nä, givarna är fabrikat "Metzger".
Från Autoteilemann.de som jag har mkt goda erfarenheter av betr reservdelar.

Nä, han går bra, men det enda jag reagerar på är som sagt att han ger felkoden. Innan byte gav han felkod på både insug och avgas.
Och så är han inte sådär ultrasupersnabb att starta som jag blivit bortskämt med, utan man får nöta en sekund kanske.

/Anders

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Då skulle jag reklamera givaren och köpa en från BMW istället. Är som sagt rena lotteriet att köpa givare från någon annan än BMW tyvärr, varför det ska behöva vara så vette sjutton, men ABS givare och kamaxel o vevaxel där funkar BMWs alltid medans andra billiga sällan gör det till E39/E46 mfl. har haft flertalet på felsökning som envisats med att köpa sensorer på Ebay mfl ställen, jag ber dom återkomma när dom handlat givare på BMW en del är så korkade att de provar med " piratgivare" igen och när dom kommer med samma fel igen ber jag dom vänligen att åka någonannanastans och inte slösa med min tid det finns gränser för dumsnålhet.:)

Länk
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Har lagt undan originalgivare nu (1120:-) på Bavaria + att det fanns delar till kontaktdonet som gick att byta också (ett av mina snäppfästen är av sedan tidigare ägare) så jag åker väl o köper ut detta imorrn och byter så får vi se.

Det är ganska sjukt att det kan vara så. Nog för att givaren är lite mer än bara en simpel magnet, men HUR svår kan den vara att återproducera av annan tillverkare än just BMW (eller Hella/Bosch eller vilka det är) för att det ska funka som det ska?

Har i andra sammanhang använt grejer från Metzger och det funkar fint.

/Anders
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Att bilen inte startar i samma ögonblicket som man vrider nyckel kan också bero på andra enkla saker som t. ex gammalt batteri som inte orkar dra runt ordentligt, dåliga tändstift, dålig kompression med tanke på M54 motor osv

Hur ser dom grejerna ut?
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Tack för input Tomas,

Batteriet lämnar inget övrigt att önska. Tycker det känns normalpiggt faktiskt, det hör man. Även om det inte är nytt såklart.

Jotack, jag har blivit komplös med M54'an vid ett tillfälle när jag hade gjort en klassisk "ska bara rulla in i garaget"-manöver, så det vet jag hur det känns/låter när den är komplös. Upplever inget sånt nu.

Tändstift - ja, varför inte. Kanske vore en idé att byta dem då jag inte själv vet när det gjordes.

När den nöter på starten den där sekunden så är det som att den liksom "väntar på nåt" innan den vill tända. Allt dras runt snabbt och fint med tändpunkten dröjer just den där extra sekunden som jag är bortskämd med att den liskom ALDRIG tvekar med annars.

Det är väl det faktum att jag får felkod på avgasgivaren som får mig att tro (är det psykologiskt?) att ECU'n liksom väntar på input från kamgivaren men inte får det och då tänder i nåt default-läge.

/Anders

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Fråga; Kan den ge felkod på kamgivare när det egentligen är vevaxelgivare som är dålig?

/Anders
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ja det händer faktiskt att vissa diagnosprogram har fått problem just med dessa sensorer och förväxlat dom vid språköverföringen från tyska till engelska /till svenska. tom Bosch KTS som är ett av de bästa diagnosprogrammen har sådana förväxlingar på en del bilmärken. Dock brukar sifferkoden stämma men inte texten som förväxlas.

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag köpte kina grejer till min 530, ca 90 kr. Avgassidan höll i två år.
Då tog jag fram den andra jag köpte samtidigt och monterade.
Kan man meka själv kan man ju chansa lite och köpa pirat när man får 10 st för en original. Annars är det nog bäst att hålla sig till original så man inte rör upp humöret allt för mycket på sin mek ;-)

Trevligt att se att du har användning av BMW-scannern, Storabjörnen!

Min bil:

Länk

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hasso, den exakta felkoden lyder "12/F4 Exhaust camshaft sensor, no signal".

Ola, förutom spärrnyckel 13 och 10 är väl scannern kanske mitt verktygsskåps bästa verktyg. :-)

/Anders
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Originalgivare inköpt och monterad igår, felkod nollad.

Tänkte inte så mycket på startögonblicket mer än att det gick fort, men det som slog mig på en testrunda var att bilen kändes som den återfått 35 bortsprugna hästar?! Är det psykologiskt?

Tyckte den var rapp igen. Att starta från stillastående kastade nacken mot nackstödet och den reagerar direkt på gasen. Så var det inte tidigare, han var mer "sugande" iväg, inte "rapp" liksom. Jag kanske hallucinerar, men det var ju bra iaf.

Blev så glad att jag bytte sidoblinkersglas + glödlampor för att fira. :-)
Next up: Tändstift. Tänkte jag mig. Inte säker på när de byttes så jag kan ju lika gärna göra det själv.

/Anders

se
8
sewe66
320 touring -01
Ger upp och får väl köpa en original givare med.
Har bytt 3st kamaxelgivare på avgasdidan det senaste året.
Har en liten fundering angående ett svagt batteri i sammanhanget.
Min bil laddar 13,7v vid tomgång men när jag stänger av så sjunker det ganska snabbt till 11,3 ca. Enligt bmw scanner.
Och tack Ola för utan det så vet jag inte hur jag klarat mig innan.
Bör nog byta batteri.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej sewe66,

Sedan ovan skrevs av mig kör jag fortfarande med Metzger-givare på insugssidan, men som sagt avgassidan tvingades jag byta till en orig. från BMW.
Och allt går okej. Mitt råd: Köp orig. du med.

Att du får bra ladd på tomgång handlar väl mer om att generatorn går som den ska. Det intressanta med ett batteris eventuella prestanda handlar om vad det ger under lite last, men om du har under 12V på det med avstängd motor, ja... då låter det som det är dags att byta. Har du testat att bara ladda batteriet ordentligt nån natt och se om det återfaller till att ge under 12V så småningom?

Som parantes: Jag var o kikade på min sommarbil som står i vinterdvala och endast underhållsladdas lite då o då. Trodde jag skulle behöva ladda på lite nu, men står i avstängt tillstånd på 12.63 Volt.

Så det är ju någonstans där ett friskt batteri ska hålla sig. (anser jag)

/A.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Allt under 12,4 Volts vilospänning (mätt flera timmar efter att bilen är avstängd och bilen har gått ner i "sleep-mode") i är att betrakta som "akutläge för att ladda batteriet"!
För om spänningen går under 12,4V börjar blyplattorna att sulfatera, och om det får fortgå för länge blir batteriet permanent skadat!

Normalt bör laddningen ligga runt 14,2-12,4V ungefär - mätt vid "förhöjt tomgångsvarvtal", vilket den troligen kommer att göra om tomgångsladdningen är 13,7V vid tomgång...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.