AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.747

BMW 116 -05, behöver snabb lektion om denna modellen

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Hej, min mor har fastnat för en 116i -05. Själv har jag stor erfarenhet utav E36 och E46 då jag har haft ett par stycken under åren.
Undrar hur mycket den skiljer sig från E46 med tanken på fram- och bakvagn upphängning, motorkonstruktion, låda, rost på vissa ställen osv.
Finns det några svagheter just med denna modell och den motor, som t.ex länkarmsbussningar på E36 o E46, M54 motor som är känd för att den drar mkt olja, stabilisator stag osv.
Bilen som min mor är intresserad har gått 18000 mil.

Tacksam för all info!
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag kan inte svara på på hur E36, E46 och E87 liknar varandra men kan tänka mig att de har byggts med ett liknande tänk. Både E36 och E46 var BMW´s instegsmodeller när de lanserades och det betyder absolut inte att de var klent byggda men man fick ta hänsyn till produktens pris i förhållande till modellens "rang" i BMW-portföljen på ett annat vis.

Men i mitten av 2000-talet dök 1-serie upp och 3-serie var inte längre en instegsmodell, E90 blev en lite mer påkostad konstruktion jämfört med sina föregångare och jag spekulerar alltså i att 1-serie byggdes i samma anda som äldre treor.

Oavsett vilket tänker jag på två svagheter där den ena är styrenheten för stabilitetskontrollen (ABS, DSC mfl) som kunde ge upp på tidiga exemplar. En del kunder fick betala dyrt (ca 10.000:-?) för att byta ut hela paketet men idag kan man köpa och byta ut den felande komponenten separat till en bråkdel av kostnaden om felet ens uppstår idag.

Den andra svagheten är motorn 16i (N45B16) som har haft problem med att kedjan kuggar över vilket i värsta fall leder till ett motorhaveri, gör en sökning (på t.ex "N45") här på Autopower så hittar du ett antal trådar om ämnet:
Länk

Jag hade personligen valt bort 116i inte enbart p.g.a problemet ovan utan för att Valvetronic saknas och motorn upplevs som klen. En lite större version med fyrcylindriga N46 är mer pålitlig och bränslesnål men även en mycket piggare kamrat i vardagen.

Lycka till med köpet!

//Bjersér
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Motorn är på 115 hk men upplevs som väldigt klen och bilen känns undermotoriserad. Styrkänslan är på topp, bättre än facelift som kom 2007 och bättre än i nuvarande 1-serie. En STCC-förare som provkörde bilen för AMS sa att det var den bästa styrning han provat i en standardbil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.