AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.933

Högt HC och förhöjd lambda, tomgång, m50b25 E34 525i - 1992

cl
8
clerox
525i -92
Tja, var och bessade idag, och jag hade förhöjd HC(400) och Lambda(1.31), och detta även fast jag tankade så jag hade ca 40% etanol i.. Ska detta vara lambdasonden eller? Nybytt olja och oljefilter är det också. Hon som besiktade bilen sa att det är vanligt att det blir såna värden när den inte går på alla burkar, är det möjligt att det är så? Och hur tar jag reda på det på tomgången? När den varvas så går den klockrent. Tack på förhand!
cl
8
clerox
525i -92
Kan även tillägga att det är en E34 525 -92, utan vanos då.
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Det höga lambda värdet betyder att motorn går magert.
Orsaken kan vara att du har hål på avgasröret och den tar in tjuvluft där.
Alternativt så har du tjuvluft efter LMM så att motorn går magert vilket är farligt i längden. Glödtändning som bränner ventiler o kolvar.
Hc tyder på att du har för fet blandning, dålig förbränning, kast komp, olja som läcker in i cylindrarna eller katt som sagt upp sig.

Börja med att kolla tätheten i ditt avgassystem och i alla insugskomponenter efter LMMen. Alla andra felsökningar eller åtgärder är lönlöst om inte insug o avgas är tätt för du kommer bli lurad av felaktiga värden.

/F1
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
En fråga du bör ställa dig är om din bil drar mer eller mindre bensin än vad som är normalt för en 525 av din årsmodell.

/F1
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller nog med - kika efter läckor i insug och avgassystemet först!

Därefter kan du skruva ur stiften och "läsa dem" så ser du oftast om motorn går magert, normalt eller fett i verkligheten.

Hittar du inga läckor och stiften ser normala ut, bör du mäta lambdasonderna så de är friska.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Börja med att kolla värdena med "ren bensin". Som det är nu kan lambda och hc ha dragit iväg rejält pga etanolen
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Helt riktigt Dawwe, den detaljen missade jag helt!

Du måste köra en bra bit med normal bensin i tanken för att kunna läsa stiften efter det - har du blandat in etanol i de mängderna, kommer stiften inte att vara representativa i sitt utseende!

Felkodsavläsning är också lämpligt, även om dessa motorstyrningar inte brukar sätta så mycket koder.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
cl
8
clerox
525i -92
Okej tack för tipsen, ska kolla felkoder senare och kolla till luftfiltret som jag helt glömde bort, är säkert popptätt.. Sen blir de utan etanol, kan inte påstå att bilen gick bra med det.. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.