|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Min 318d -11 Touring har precis varit inne på service och fått motorolja (med alla möjliga filter) utbytta. Jag nämnde för dem på Bavaria att det luktar lite märkligt, unket liksom, när man startar bilen och AC'n drar igång så de bytte luftfiltret. Trots detta så händer samma sak fortfarande, man ställer bilen i garaget i ett dygn och skall sedan köra bilen och när AC'n startar så luktar det "unket" typ. Jag har alltid AC'n sående på "*" (stjärna) och ingen cirkulerande luft, typ 17-20 grader (om detta är viktigt vet jag inte, men jag nämner det ändå). Några tips på vad det kan vara? Finns det något speciellt som jag själv eller de på serviceverkstaden skall kolla? | |
|
Eftersom du alltid har ACn på parkerar du bilen med blöt kondensor och det gillar bakterierna där som behöver vatten för att producera äckel. Man kan spruta rengöring genom luftinsuget eller göra rent kondensorn direkt genom att man tar upp ett litet hål så man kommer åt. Detta kan verkstaden hjälpa dig med om du vill. Det är inget egentligt fel. Man kan undvika problemet genom att trycka av flingan strax innan man ska stänga av bilen så att kondensorn torkar före stopp. |
|
| Tack för svar! Då skall jag kolla med dem och börja stänga av flingan. Hur tidigt innan stopp bör man stänga av den? 1, 5 eller 10 minuter? | |
|
Stäng av så att luften hinner bli varm igen, det är lagom. Spraya den nu enl förslag o stäng av lite innan så kommer lukten vara borta länge. Eller ha den på o spraya regelbundet. :) |
|
| Jag ringde och kollade med serviceverkstaden och de tyckte jag skulle åka in med den för att få den rengjord så jag gör det. Det är fri service kvar på den :) | |
| Kolla bara så att den rengöringen ingår i den fria servicen, vilket jag betvivlar. Annars är det ju en enkel operation att koppla loss kupéfiltren och låta fläkten suga in AC-rengöring eller Virkon. | |
| Fast det kan väl inte vara jättedyrt, eller? | |
| Förra sommaren kom det ett brev från BMW med ACrengöring 500kr ord pris 995 tror jag det stod. Alltså då de går in via ett hål och det är ju lite arbete med det. | |
|
Nu har jag kollat med BMW Service och det kommer kosta 1500-2000 enligt dem. Frågan är, finns det någon annan service verkstad som kan göra det billigare? Eller skall man för att behålla värde i bilen göra det här på en auktoriserad verkstad (är det här sådant som man får stämplar i boken på?). Eller skall man först testa med en AC-rengöringsburk (enligt Falsterbos inlägg ovan)? Behöver man hålla på och mecka i bilen för att använda dem? marin849: Jag har följt ditt råd med att stänga av "snöflingan" på väg till garaget och det luktar ännu värre då - jag var tvungen att köra med öppna fönster. Lukten är av typen gammal svettig strumpa. Riktigt riktigt unket. |
|
|
Javisst gör det det, du har ju inte rengjort den än! :) Det ultimata beviset på att din evaporator är full med bös! Så länge det är 3-5 grader på evaporatorn eller när den är helt torr luktar det inte. Oavsett så passerar all luft som kommer in i din bil den där bakteriehärden. Jag skulle nog inte anlita "vilken verkstad som helst" då man måste veta exakt var man ska borra hål för att inte borra sönder något, om det nu är en riktig "sanering" de offererat för 1500-2000kr. Har du 1 timme att lägga, prova Virkon S-tipset tidigare eller AC-rengöringsburk själv! Du har inget att förlora! |
|
| marin849: Är det den här du pratar om Länk ? | |
|
Japp. Ställ mittvred på blått, fläkt på ca 1/3, ac av, endast mittutblås, stäng de i mitten så det bara kommer luft vid dörrarna, öppna dörrarna, häng handdukar där, använd en bra duschspruta för att spruta så fin dimma som möjligt rakt in i fläkten vid torpedväggen(ta bort kåpa så du sprutar in i fläkten o inte bara dränker luftfiltren), låt dra tio minuter, sätt fläkten på full fart o vädra ur. Upprepa vid behov. Vet ej hur det ser ut under huven på din bil, på E39 tar man bort två rör som sitter mellan luftfilter och fläkyens luftintag och kan då spruta direkt in där. |
|
|
Allright, nu har jag skaffat en sån här Sonax AC-Rengöring eftersom den inte kräver något ingrepp på något sätt i bilen. I instruktionen står att man skall skruva på fullt blås så kallt som möjligt i 15 minuter, med motorn på. Var fysikens ställer man sig och kör tomgång i 15 minuter? Det är väl ingen kommun som tillåter det i Sverige? Kan man köra AC'n i 15 minuter på batteri? (jag kan ställa in tidsinställt AC i bilens inställningar) |
|
|
Jaha men hur ska det komma in i systemet då? Antar att den ska stå på golvet vid passageraren där intaget för återcirkulation brukar sitta? Dvs kör med återcirkulation också. Ett perfekt sätt att sprida ut allt i bilen. :) |
|
Transocean |
Jag har brukt Sonax med fina resultater, men det funkar inte om du inte byter kupefiltret samtidigt. När du drar ut det gamla filtret förstår du varför det har luktat. Jag säger inte mer....När du har fått bort det gamla filtret skall det dammsugas, du kommer att finna massa löv och annat skit. Sedan skall Sonaxbomben placeras i fotutrymmet fram i kupen, det är som regel på den andra sidan, inte där kupefiltret sitter. Ställ AC:n på max varv, max kallt och tryck på cirkulationsknappen så att ingen luft utifrån kommer in. Testa med en pappersremsa, näsduk eller d y l för att se var systemet suger luft in. Där skall gasen sprutas in. Stäng alla fönster och dörrar, lämna bilen. Låt gå i 15 min. Tänk inte så mycket på tomgångsförbudet :-) |
| Frågan är varför inte bmw lägger till samma funktion som fanns på min gamla v70 01. där starta alltid kupefläkten 20 min efter man ställt ner bilen o blåste torrt systemet. lukta aldrig ur den. men som sagt bara en fundering | |
| Framförallt kan man undra om det på en nästan 3 år gammal bil skall kunna bli så här? | |
| Förmodligen beroende på vad man har för körmönster och hur bilen är parkerad? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.