AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
470

M3 E-46 SMG II eller 6 vxl?

Ma
20
Mattias123
M3-01, E46
Har hört att M3 med SMG II är en ulltimat M-maskin. Har nyligen investerat i 6 vxl 01! Har någon erfarenheter av detta eller hört annat? Skall man utöka sitt dyra lån & uppgradera eller skall hålla kvar "bettan"

Mvh M.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Mattias: Hehe, nja jag vet inte det. Den manuella lådan är ju redan underbar men enligt mig är SMG II lite grädde på moset så att säga.

Egentligen så kommer ju fördelarna fram först vid bankörning. SMG II gör ju än till en bättre förare rev matchning vid nerväxling perfekta växlar v a r j e gång osv.

Jag hade valt SMG II om jag köpt bil idag men det är tveksamt om jag bytt in min nyss inköpta pärla mot en med SMG II.
En ganska svår fråga ändå. Allt beror på hur du kör och hur du gillar att köra. Har aldrig kört en SMG II men en manuell och tycker att den är fullt tillräcklig. Såg en film, M3 man mot M3 SMG II, Ferrari 360 med man och F1 låda m.m. M3 SMG II bilen kom sist...
Även om SMG II är superbra så kommer jag aldrig att skaffa "automat" i en sportbil!

/Manray/
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Manray: Detta handlar kanske om proffs som kör dessa bilar. De flesta är nog inte lika bra som Fredrik Ekblom som då tydligen växlade snabbare än SMG II.
Enligt bmws prestanda siffror ska det inte skilja något på den manuella och SMG II versionen. Jag har aldrig upplevet att man tvingas "vänta" på systemet utan växlarna smälls i fantastiskt fort.

Ska bli roligt att följa SMGs utveckling misstänker att SMG III kanske blir spiken i kistan för att det skulle vara snabbare med manuell.
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Som sagt, proffsen vet nog hur man växlar. Men jag skulle ha otroligt svårt att ens komma i närheten av växlingstiderna SMG'n gör, som den amatör jag är.

*Best Man Wins*
Finns det någon möjlighet för en av oss vanliga dödliga (som inte kommer ha råd med en E46 M3på några år) att provköra en liknande på någon BMW i landet eller har de inte M3 stående hemma ?

Och finns det några riktpriser för tex en 01 om man nu börjar bli sugen på en mot våren ?

cruZZe
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Cruzze: Kolla hos bmw om dom har någon för provkörning. Jag tror dock inte det kryllar av dom men dom kanske har en "vanlig" m3a för provkörning.

Riktpriserna, ja du borde kunna hitta en för runt 450tkr i höst kanske billigare. Det finns pengar att tjäna i tyskland om du har kunskaperna! Det är svårt att säga hur mycket den tappar på ett halvår men eftersom det är ett SUG efter nya m3orna tror jag inte dom kommer tappa enormt mycket.
Ma
20
Mattias123
M3-01, E46
M3 intressenter: Jag hoppas innerliggt att bilen inte tappar allt för mycket. Självklart kommer den att tappa en slant mot sämre väder men antar att den återigen kommer att ta sig mot vårkanten. Tyvärr är bilen svår att få tag i, som jag jag fick erfara när jag kollade runt. Har man råd tror jag ej att man tappar speciellt mkt. Hm måste säga så, eftersom jag precis lagt ut närmare en halv mille......

Provkörning verkar svårt att få till. Finns för få beg hos handlarna. Möjligtvis några på säljuppdrag!

Men men, bortser man från pengarna är det faaan en grym bil. KÖP DEN!!!!!!!!!!!!!!!!
BMW Solna har en Phoenixgul med SMG som turnerar runt i Sverige. Fick tillfälle att köra den en halvtimme för några veckor sedan. Helsåld på SMG-lådan och beställde en bil på stört. Leverans i vinter.
Fredrik Ekblom körde bättre än SMG på bana och acceleration alal intervall. 0-100 km/h med launch control 5,9. 5,3 s till 100 km/h med manuell.

Detta står det om i senaste Sportvagnen som även har supertest på SL55 AMG. Nice!
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Enligt reportaget i SB så det inte tiden det tar för lådan att byta växel utan snarare hela tiden från "koppling från" "växel ur" "växel i" "koppling till" som tar tid. Tiden tappas i kopplingen...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Gustav: Någon borde sätta dit bmw då som uppger 5.2 från 0 till 100 med SMG II lådan. 5.9 är ju bra slött.
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
hm... det verkar väl ändå rätt osannolikt, att Munchen skulle ha 'hittat på' 5,2 sek? Eller skulle inte BMW's egna uppgifter vara tillförlitliga? Ramaskri det skulle bli, om det kom fram att det var 'glädjesiffror' som jag inte för ett ögonblick tror att det är.

*Best Man Wins*
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
BMWCoupe: Hörde vart du kommer att vara 15/10... Grattis till valet kunde inte gjort det bättre själv:)
Mvh
Asken
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
haha! ja man får väl tacka för den fina informationen här på bmwpower, att man lär sig sådant! :)

*Best Man Wins*
AMS får 5,5sek med vinterdäck i detta test:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.