AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.189

Klimatanläggning E39

Sida 1 av 2
PE
46
PEOL
530i 2004
Är det någon som vet om fläkten på ECC´n automatiskt skall varva upp när det behövs, eller man måste manuellt öka och minska den?
Den enda gången den ökar själva är när man sätter på defrosterknappen.

PeterO
Froz-523
Trycker du in knappen AUTO så ska fläkthastigheten justeras automatiskt. Den får sina indata från inställd temp, kupétemp, yttertemp samt solinstrålning i kupén.

Fredrik
PE
46
PEOL
530i 2004
Jag har autoknappen intryckt, men ändå händer ingenting automatiskt. Visst skall väl fläkten dra på ordentligt nu på sommaren när man startar bilen och det är jättevarmt inne?
Är min ECC sönder på något vis?

PeterO
likadant på min 96:a... på den verkar det som om AUTO-knappen bara ställer in var det skall blåsa nånstans (fötter, ansikte, vindruta), däremot får man själv ställa fläkthastigheten. på klima-displayen är det alltid en fläktsymbol till vänster om indikatorn för fläkthastighet. dock har jag på en lite nyare 523:a än min sett att det istället stått AUTO där också...

/Micke
ly
21
lycos3
540i A-98
min drar på utav bara den när man trycker på autoknappen, så det låter som att ni har knas på något...
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Fläkten styrs av ACC:n i autoläget men observera att automatiken till fläkten kopplas ur om man trycker på fläktens öka eller minska-knappar. Auto-lampan lyser ju trots detta!
Mvh, stefan

Hej,

Jag hade en liknande undran i ett tidigare inlägg. Inte heller i min E39 -98 fick jag fläkten att öka/minska automatiskt. Jag har nu funnit att man kan trycka på auto-knappen "en gång till" (dvs även om den redan lyser). Då tänds texten "auto" i displayen och fläkthastigheten regleras automatiskt. Funkar utmärkt i min kärra. Precis som tidigare skribent påpekat släcks texten "auto" och fläken måste styras manuellt om man rör +/- knappen i auto-läge.
intressant. Fast när jag trycker på auto "en gång till" som beskrivits ovan så slocknar den bara och istället tänds lampa vid tex vindruteknappen eller dylikt enligt hur man ställt in tidigare... jag verkar inte kunna få fram AUTO i displayen, utan det är bara fläktsymbolen hela tiden.

/Micke
Även i min E39 beter sig Acc:n lite underligt! Ibland när man vrider om nyckeln (varmt väder) startar fläkten och blåser orkan på mig medan den en stund senare vid samma förhållanden inte startar alls förrän man själv pillar på +/- knappen...
Froz-523
Att kliman beter sig olika vi olika starter beror på att den går efter inställningen man hade då man stängde av bilen.
Om du startar bilen då den stått ute i solen ett tag en dag som denna, och Auto-läget är inkopplat så ska fläkten automatiskt vandra upp mot max ganska snabbt. Allt eftersom kupén blir avkyld kommer den därefter att dra ner fläkthastigheten succesivt.

Fredrik
Ma
201
Matskoolio
328iCab -96
535iA-97
318iS-90
Jag ställde frågan på BMW här i Linköping.Det finns tydligen ett motstånd som sitter nånstans som känner av vilket "fläktbehov" som finns! Det kostar 644:- och ska vara jättelätt att byta! Jag skulle bara vilja veta var det sitter!!! Problemet är nog vanligt på E39:orna för artikeln var rest-noterad!!!

OO=00=OO
Det där med att trycka på AUTO "en gång till" har jag undersökt lite mer på min bil och jag tror inte att det skall funka på den. Det står öht inget om detta i instr.boken, vilken jag lusläst, och om man försiktigt trycker lite på displayen så ser man ändå inget annat än fläktsymbolen där.

Nån som vet om det möjligtvis är så att BMW gjorde om kliman något på senare E39:or? Min är en tidig 96:a så det borde väl kunna vara så...
I instruktionsboken står det att man skall ställa in tempreglaget på önskad temp, och sen sätta fläkten på halvfart för bästa effekt. sen skall den själv reglera hastigheten om det behövs. på min sker detta dock bara om jag höjer tempen till typ 28-29 grader, aldrig om jag drar ner den till 17-18...

Mats, tala gärna om hur det går framöver med det där motståndet.

/Micke
Precis som Groz beskriver fungerar min -98:a. Vid start en kanonvarm dag (och med texten "auto" lysandes i displayen) går först fläkten upp på maxvarv (vilket även indikeras i "fläktstapeln"). Efter några minuter går den tillbaka tre steg och slutligen, när inställd temp uppnåtts, går den ner på "tre tända fläktdioder". Detta fungerar alltså endast då texten "auto" är tänt i displayen, det räcker alltså inte med att dioden i "knappen auto" lyser.
sebbe_bmw
Min funkar som den skall...
PE
46
PEOL
530i 2004
Jag har samma erfarenhet som du Micke. Drar jag upp värmen till 30 grader, då drar fläkten på. Men om jag sänker till 16 en varm dag händer ingenting. Jag kan inte heller få något Auto-läge på displayen. Är det skillnad mellan importerade och svensksålda bilar?

PeterO
Min är svensksåld. Jag tror dock att det har mer med årsmodell att göra än om den är importerad eller inte. Vore kul att höra om det är nån som har en 96a som det funkar bra på.

/Mikael
Bj
44
Björsa
Z3 2,8 -97
Precis samma symptom för mig som för PEOL och Micke på min svensksålda 528:a vilket föranledde att jag frågade BMW här i Gävle. De svarade att det antingen var motståndet Mats nämnde eller att hela styrenhet gett upp vilket hänt på flera bilar de haft inne. Bara för att kolla var felet är vill de ha 850 kr...även jag är alltså tacksam för uppgift om var motståndet sitter så man själv kan prova att byta.

Björsa
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Japp det är motståndet eller rättare sagt slutsteg bläster som det står i ETK art. nr. 64118385549.
Jag har fått detta "motstånd" utbytt 2ggr!!! Det sitter i mitten bakom instrumentbrädan, men jag vet inte om man ska nå den från motorutrymmet eller kupén.
Det är nog bara de med dubbelradiga displayen som kan få upp "AUTO"

Mvh Ingo E39 -97 med 19"
Ingo: "dubbelradiga displayen"? vad menas?

/Micke
Ingo: "dubbelradiga displayen"? vad menas?

/Micke
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Opps jag tänkte på något annat när jag skrev det där med dubbel radiga. Sorry : )

Mvh Ingo E39 -97 med 19"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.