|
|
|
|---|---|
|
Har just köpt en 635csi -82. Misstänker dock ett jordfel i den. Kan givetvis vara generatorn också. Men tänkte börja med att kolla alla jordpunkter. Eftersom jag tidigare bara meckat saab så har säkert ni lite förslag på vad man ska börja med. Vanliga fel eftersöker jag alltså Den laddar ibland, dock inte som den ska. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Om det är problem med laddningen, börja med det enklaste dvs mät spänningen direkt över batteriets poler i dessa fem scenarios - tändningen avslagen - motorn på tomgång (all elektronik avslagen även lysen) - motorn på tex 2500 rpm (all elektronik avslagen även lysen) - motorn på tomgång (generatorn belastad genom att slå på halv- och helljus, defroster påslagen, kupefläkt på max) - motorn på tex 2500 rpm (generatorn belastad genom att slå på halv- och helljus, defroster påslagen, kupefläkt på max) För att utesluta dålig kontakt med batteriet (antingen via pluskabeln eller jord) så mät spänningsfallet mellan generatorn och batteriets poler. Mät alltså spänningsfallet mellan batteriets pluspol och direkt på generatorn "pluspol" dvs B+ (den stora av de två anslutningarna). Mät sedan spänningsfallet mellan batteriets minuspol och direkt på generatorn, har för mig att den jordas direkt via huset. Om du inte kan mäta upp något spänningsfall, då är det ju generatorn som du ska fokusera på. Om du däremot mäter upp spänningsfall, då är det plus- och jordledningar och kontakter du ska fokusera på - se nedan. Om du har spänningsfall på plussidan, så är det denna väg du ska inspektera. Pluskabeln brukar gå från batteriets pluspol, via startmotorn och direkt till generatorn. Så det är ganska okomplicerad dragning och borde vara ganska enkelt att hitta var du tappar spänning. Om du har spänningsfall på jordsidan, så är det denna väg du ska inspektera. Här tar strömmen vägen via motorn och chassit. Men det är egentligen bara två jordpunkter som är viktiga. Dels den som batteriet använder sig av, G101. Den går inte att missa då det är en 16 mm2 kabel direkt från batteriets negativa pol. Så se till att denna ledning är ren och har god kontakt. Den andra viktiga jordpunkten är där motorn jordas i chassit och det gör den via en maffig jordkabel som alltid brukar sitta mellan motorns högra stödben och det högra rambenet. Har själv haft dålig kontakt där och det gav riktigt mysko no-start scenarios. Det är denna jordkabel jag syftar på Länk Detta är mer eller mindre ganska straightforward, är inte så mycket mer till det än så här. |
|
Hej, Tack för lite input. återkommer då jag gjort felsökning. Jag tror mest på jordfel. |
|
|
Kolla generatorkolen också. Det är lätt gjort, dom sitter som på generatorn med två skruvar sedan är det bara att vika ut dom och kolla skicket på dom. M3 E30, the real one... Sport Evolution, the ultimate one! |
|
|
Kabeln mellan generator och chassie var problemet. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Där ser man, tur det inte var något "värre" :-) "Gilla"-tummen för uppföljning av tråden! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.