|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Om de röktestat rätt och pluggat igen inloppen till turbona och det inte fanns läckage vid 10-12 psi på några ställen (inte bara slangar att kontrollera, ett antal anslutningar också) så kolla upp laddtrycks-solenoider (trycktransformatorer). Det är ett 10min-arbete att komma åt och byta de solenoiderna. Vad säger dem om du påpekar att 30FF först uppstod efter att bilen lämnades in till dem? |
|
|
Det är det jag tkr är konstigt också. Att det uppstod när de bytt magnetventilerna. (Om det är dom som är solinoiderna) jag fick en räkning på 7300 inkl för arbetet och då har de tydligen inte räknat med all tid de lagt ner på bilen. Ska höra med dom. Är laddtrycks - solinoider en annan ventil än de de bytte när de fick koden 2a82, 2a87 och 2c7f? |
|
|
Jag vet inte vad magnetventiler är tyvärr, kanske någon annan kan svara på det här? Det bör ej vara solenoiderna (vanos) om det kostade 7300kr för bytet och arbete… Solenoiderna minns jag knappt vad de kostar men inte mer än en 1000kr/st och 30min arbete. Yes. Det de förmodligen bytte när du fick de första koderna är vanos-relaterad, dvs. kamaxelgivare för insug och avgas. Laddtryckssolenoiderna som jag kallar dem heter egentligen trycktransformatorer (på engelska boost solenoids) och är en annan del och relevant för 30FF till skillnad från vanossolenoiderna. De får gå igenom alla delar som de rört när de skulle byta "magnetventiler" helt enkelt. |
|
|
Det står magnetventil vanos. Det tog dom inte mer än 1400 för ventil + arbete. Sedan är det provtryckningen som tog sådan tid tydligen. Men det är nog bättre jag hör med dom så dom berättar exakt vilken solenoid dom bytt. |
|
|
Nu har jag fått lite info. Tydligen så fick dom koden 30ff på den första felsökningen ihop med koderna till soleniderna. Dom har bytt soleniderna och då även gjort röktest mm och inte hittat ngt fel. Tydligen blandade farsan ihop det då han lämna in bilen eftersom jag inte är hemma under veckorna. Ska lämna in den nu imon och får hoppas jag slipper turbobyte. Tack för ni la ner tid att svara på mina frågor! |
|
|
OK. Vart köpte du bilen? Fick du någon garanti/försäkring som gäller under kortare period iom att du nyligen köpt den och upptäckte bekymmer ganska omgående? Kan vara värt att kontrollera om du har senaste mjukvaran i bilen då även 30FF kan mildras genom att justera hur wastegates agerar. turbobyte är absolut sista utvägen. |
|
|
Köpte tyvärr en inport av en privat. Jo han skulle kolla vad för mjukvara det är i bilen. |
|
| Slänger ut en snabb idiotisk fråga egentligen. Kag var ute med cabben och körde nercabbat lite. Sen kom 3 lirare på en moped. 3 på en moped och två hade vattenpistoler. Dom sprutade in vatten in i kuppen mot ac:n sen gick lampan för besök verkstad upp. Den där en bil är upphissad. Lampan lyser röd och går i även när jag startar om bilen. Är det ngn fara tro?? | |
|
Du måste skaffa en felkodsläsare. Kostar nada och kan köpas på ex. ebay. Att inspektionslampan kom upp kan vara relaterat till händelsen men samtidigt också en slump. Jag hade kollat koderna och släckt lampan för att se om den dyker upp igen. Kan vara att de glömde nolla den lampan efter fg större inspektion (så var det för mig i år). |
|
| See att du är från Jönköpings län. Halva småland har ju sommarstuga i Halmstad så är du här kan jag hjälpa dig läsa ut och nolla kod. | |
| Hej igen. Förlåt att jag inte har svarat. Har glömt bort att kolla. Jag hade inne den på verkstad och det var bromklossarna bak som var slut. Tkr bara det var konstigt att felkoden kom när dom sprutade in vatten i kuppen. | |
|
Hej! Holmen94 köpte du bilen av en bilfirma eller privatperson? |
|
|
Jag köpte min 335:a i maj. Efter c.a 4 månader så tändes denna symbol: Länk Jag fick två felkoder: 2A99 - Vevaxelpositionsgivare, avgaskamaxel, korrelation, - intermittent 3100 - Laddtrycksreglering , intermittent Bilen gick som en gammal 316, ochinga turbos var vid liv, den var i någon slags "safemode". Åkte till bilfirman och visade upp detta. Det löste vi smidigt. Bilfirman bad mig ta bilen till Bmw för en kontroll samt åtgärd av felen. Fick felet fixat! Kvittot på arbetet + garantin av Bmw och bilfirman stod för alla kostnader. Bilen går som ett skott igen! |
|
|
Köpte den tyvärr privat. Fick den ganska mycket billigare dock. Men jag har inte det problemet på samma sätt längre som tur är. Märkte att lampan går i mellan 3-4000 varv vid max gas. Så bara jag växlar ner lite extra så går den aldrig i ☺ |
|
|
Lånar tråden lite för en fråga ang laddtryck och felkoder. Kan det vara så att det är den/de återcirkulerande dumpventilen/erna som är slitna och inte klarar hålla laddtrycket stabilt och då ger felkod/er? Är den/dessa en svag punkt på dessa motorer som på tex gamla Audi S4-B5? // Jonas |
|
| Ursäkta jag inte svarat. Får inga mail om att ngn svarat på diskussionen. Bilen går kanon nu o jag kör med jb4. Dom bytte vacumslangarna förra året då en verkstad sa att läckage i slangarna inte alltid syns i röktest. Efter det gick bilen bättre. Sen är ju limp ej ovanligt men nu går bilen riktigt gött!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.