|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Har läst en del trådar om dessa wastegate fel som kmr med n54 motorn. Skaffade en 335 07 för ngn månad sedan. Sen första dagen gick "kolla motorn" lampan i när jag kör lite hårdare. Det har inte varit några missljud i turbon och den har går kanon innan lampan går i. Jag tröttnade nu på att lampan ständingt går i när jag drar på lite och lämnade in den på verkstad. Dom bytte då magnetlänk och lite smått o gott. Sen när jag hämtade den idag så verkade det helt som turborna var urkopplade och det blev ett litet dån efter ca 3000 varv. Tkr det är så sjukt surt att lämna in den på en auktoriserad verkstad och den blev sämre än innan. Vad dom säger nu är att jag måste förmodligen byta båda turbosarna. Jag tycker det känns konstigt då det inte har varit några missljud och den har gått kanon innan "kolla motorn" lampan gått i. Skulle gärna vilja höra av några andra med erfarenheter om just detta. Tack i förhand | |
|
När lampan tänds så får du nog bara grundladdtryck eller motsvarande, det är nog motorstyrningen som sköter detta, då blir bilen trött. Då arbetar inte wastegateklockorna och det är inte ovanligt med "wastegate rattle" på N54, men det i sig är ju bara ett kosmetiskt oljud. Dock kan ju dina aggregat gjort sitt iaf. När lampan tänds borde du få en felkod, har du läst ut dem? Ryker bilen vitt eller blått vid kallstart eller acceleration, drar den märkbart med kylvätska eller olja? Det sitter annars rätt bra, slitstarka Mitsubishi-aggregat i N54. |
|
| Be verkstaden efter koderna och posta upp dem här. Gå inte med på turbobyte utan vidare diskussion. En CEL (gul lampa) följs av kod(er) och den kan triggas av en uppsjö olika orsaker. Ibland enkla, och ibland svåra att pinpointa men det finns gott om kunskap du kan ta del av. | |
|
Ok, tack för svar så snabbt!! Jobbar borta i veckan så kan inte kolla upp färgen på avgaserna förens till helgen. Jag har inte kollat kylarvätskan. Lampan har inte lyst om lite motorolja iaf. Det sitter ingen oljesticka på 335:an ifall jag har rätt. Ska be verkstan skicka koderna och kan lägga upp dem sedan. |
|
|
Sen har jag även några till frågor som ni kanske kan svara på. Är lite sugen att chippa bilen framöver. Är då sugen på ngn vishnu box. Det står på beskrivning att det är ngn "wastegate rattle fix". Har de ngt att göra med mitt problem, elr är det bara att jag kan bestämma hur jag vill ställa wastegate klockan? Sen fråga 2. Har hört att bmw givit ut en garanti på wastegaten. Min bil är en import -07 som gått 11500 mil. Gäller garantin då fortfarande och vad täcker den?? |
|
|
Gör så. Precis, du avläser oljenivån digitalt. Jag har kört trimmat över 3000mil, fbo och e50-mix. Vishnu är OK men deras support för N54-plattformen har minskat mkt och du borde istället snegla på ex. Cobb om du vill ha flash eller JB4 för piggyback. Nu vet jag inte om du har wg-skrammel eller ej, men det finns mjukvaruuppdatering för bilen som kan hjälpa, annars kan man justera wg-armarna. Förlängda garantin du nämner är sannolikt den som finns i USA (inte hela Nordamerika ens) och gäller inte här. Den avser turboaggr vad jag vet och de byts ofta pga problem med wg-skrammel. Du behöver inte byta dina turboaggr pga att det rasslar, så länge de presterar enligt önskemål så får du göra vad du kan för att minska oljudet. Om du vill ha länkar för att läsa in dig på justering av wg-armar så säg till. |
|
|
Ok. Alltid kul att ens bil pallar lite trim :) nej det är inga missljud elr skrammel i motorn. Det ända som blev var nu efter den var på verkataden att den dånar ngt. Typ lite som sportluftfilter när den passerat 3000 varv. Det jag tkr är så konstigt är att den har går hur bra som helst innan lampan går i. Sen när jag stänger av bilen och väntar ca 10 min sen kör igen går den kanon igen. Det känns inte som om det borde vara några problem med agregaten. |
|
| Kanske ska tillägga att det är en cabb jag har och själva "dånet" är ytterst lite. Farsan hörde det inte. | |
|
Inte omöjligt att de missat att koppla på någon slang eller liknande, lätt hänt även om det inte ska hända när man betalar för arbetet. Att bilen går bra fram till du får motorlampa och sen bra igen efter omstart är naturligt. Där är något värde som bilen inte levererar på mot uppsatta målvärden och då går den in i ett säkert läge för att minimera risk för skador. När du startat om så kör den från noll och det är först när bilen inte levererar enligt önskat som den åter igen triggar felkoden. Jag tror att om verkstaden bara ger rätt felkoder till dig så kan du få mycket hjälp genom forumen för att komma vidare med så lite pengar som möjligt ur din egen ficka. |
|
| Ok. Tack för snabba och bra svar! Jag ska försöka lägga upp felkoderna så fort som möjligt. | |
|
Här är felkoderna som dom fick på verkstaden. de här koderna fick dom första ggn innan dom bytte magnetlänken. 2a82 2a87 2c7s Sen fick dom de här koderna efter de satt dit delarna 30ff 3100 |
|
|
OK, koderna som du fick innan de bytte något är vanos solenoid-relaterade. Jag hade för ett år sedan liknande bekymmer och vanligt löser det sig genom att ta ut solenoiderna och rengöra dem med bromsrengöring, alternativt byter du ut dem (de är inte spec. dyra). Har de bytt vanos solenoider eller rengjort dem? Annars fråga dem om detta och fråga varför de inte gjort det. Vilken olja kör du med och när byttes den senast? Jag har faktiskt hört om de som haft problem med vanos-koder pga att oljan var kass, hur det hänger ihop vet jag ej. Efter bytet har det uppstått en laddtrycksläcka på något vis, 30FF är att bilen inte når önskat laddtryck under en viss tidsperiod. 3100 är medföljande limp mode kod som du får när bilen går in med reducerad effekt av säkerhetsskäl. Be dem kontroller anslutningar för dumpventiler, vakuumslangar etc. Länk |
|
|
Tack för du lägger ner tid att svara!! :) vore så sjukt gött om jag slapp byta turbon. Ska kolla med verkstaden vad exakt dom har gjort. |
|
|
Inga bekymmer. Har själv fått väldigt mycket hjälp genom en del forumfolk inom N54-svängen så får ge tillbaka när tillfället ges. Gör så och återkom med svaret |
|
|
Hehe. Abdolut. Fixar det till helgen tror jag. |
|
|
En Turbo byter man ju inte i onödan, speciellt inte två... De går ju inte sönder si sådär heller utan de slits i lager banorna och det brukar man märka på vit och blårök. Fråga vilken Saabägare som helst som har Garrett GT17, skräpaggregat i sina bilar. Att motorn inte bygger upp ordentligt laddtryck kan ju bero på många saker, ofta vacuumslangar eller läckage på trycksidan en liten spricka räcker. Dock brukar det höras. |
|
|
Stämmer in i kören här, 30ff behöver absolut inte betyda turbobyte. Mycket mer troligt att det är något läckage i trycksystemet eller fel på någon trycksensor (boost solenoid). Om du inte får bättre svar bör du nog hitta en bättre verkstad. Som OB säger, kolla upp vanos solenoid också eftersom du fick de koderna. Dock inte troligt att det har med boost problemen att göra. /DJ |
|
|
Ok. Får kolla röken. Jag ska höra vad verkstaden har gjort och vad de tänkt göra när de fick dom koderna. |
|
|
Fick hem lappen på vad dom gjorde på verkstaden. Tydligen bytte dom vanos magnetventiler. Antar att det är solenoiderna du nämde OB. Efter dom fick koden 30FF så har dom provtryckt slangarna med röktest och hittade inget. Verkar som dom har gjort det mesta ni har nämt tyvärr. |
|
|
OK, bra att de bytte solenoiderna då. Något har dem sannolikt gjort fel iom att du inte hade 30FF före besöket på verkstaden (om jag tolkar dig rätt). Hade de kollat laddtryckspipan (kanske kallas tryckrör eller något i rättare termer, charge pipe...)? |
|
|
Det står att de har gjort ett rökgastest i laddtrycksslangar. Sedan testmodul laddtrycksreglering. Dom har tydligen lagt ner en massa tid på att försöka hitta felet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.