AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.476

Priser E31 Sverige vs Tyskland

Hej, känner spontant att de bilar som är till salu i tyskland vs Sverige är betydligt dyrare. Är det någon som har en aning varför? Är de mer populära där kanske?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ett förtydligande: Du menar alltså att du tycker dig märka att E31:or är dyrare i Tyskland?

Kanske för att de tar bättre hand som sina bilar? Eller kanske för att de mer uppskattar äldre bilar i bra skick, mer än vad vi gör i Sverige.
Precis, dyrare i tyskland, var nog lite otydlig där.

Ja man undrar ju, är de i bättre skick och värda det dyrare priset eller är dom helt enkelt bara dyrare där?
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Gäller inte bara E31 många 'youngtimers' är billiga i SE. Titta t.ex. på MB A124 cab, R129 SL osv osv. Fina exemplar är dyra i tyskland.

jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Svenskarna har inte samma köpkraft som Tyskarna. Tyskarna uppskattar värdet av fina gamla bilar och betalar därefter. I Sverige ska allt helst vara gratis då Svensken inte bara lider av Jantelagen utan även av snålhet.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Kunde inte sagt de bättre själv,johnor..
+1

" I Sverige ska allt helst vara gratis då Svensken inte bara lider av Jantelagen utan även av snålhet"
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Härligt Johan. +1 på den..
Därför du och jag inte bor kvar i Bruksorten där Jantelagen är viktigt :)

Att den genomsnittlige tysken skulle ha högre genomsnittlig köpkraft stämmer ej se:

Länk

Däremot finns det en större inkomstspridning än i Sverige och därmed fler E31aspiranter.

jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Med 81 miljoner invånare så torde underlaget för presumtiva köpare vara större i Tyskland. Tyskland är samtidigt landet där utbildning lönar sig så dom tjänar betydligt mer än i jantelagens Sverige. I Tyskland är dessutom lägstalönerna lägre än i Sverige så därför har vi en jämförbar genomsnittlig köpkraft enligt statistiken ovan. I Sverige ska ju helst ALLA tjäna lika mycket oavsett utbildning, arbete eller livserfarenhet i sann demokratisk anda. Snart har vi väl 6 timmars arbetsdag också, lagstadgad och ofinansierad, vart är vi på väg?
johnor,

jag har aldrig påstått att utbildning inte lönar sig bättre i Tyskland. Att däremot påstå att genomsnittlig köpkraft är högre i Tyskland är felaktigt.

Jag intresserar mig precis som dig för ekonomisk politik, politik och iallafall jag placeringar och att få vettig avkastning till liten risk.

I grunden har jag ett högerperspektiv, men efter arbetslöshet och andra erfarenheter i arbetslivet känner jag en betydligt större ödmjukhet inför andra perspektiv. Dock var det inte det som skulle diskuteras här utan E31 prissättning :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.