|
|
|
|---|---|
| Hej, känner spontant att de bilar som är till salu i tyskland vs Sverige är betydligt dyrare. Är det någon som har en aning varför? Är de mer populära där kanske? | |
|
Ett förtydligande: Du menar alltså att du tycker dig märka att E31:or är dyrare i Tyskland? Kanske för att de tar bättre hand som sina bilar? Eller kanske för att de mer uppskattar äldre bilar i bra skick, mer än vad vi gör i Sverige. |
|
|
Precis, dyrare i tyskland, var nog lite otydlig där. Ja man undrar ju, är de i bättre skick och värda det dyrare priset eller är dom helt enkelt bara dyrare där? |
|
|
Gäller inte bara E31 många 'youngtimers' är billiga i SE. Titta t.ex. på MB A124 cab, R129 SL osv osv. Fina exemplar är dyra i tyskland. |
|
| Svenskarna har inte samma köpkraft som Tyskarna. Tyskarna uppskattar värdet av fina gamla bilar och betalar därefter. I Sverige ska allt helst vara gratis då Svensken inte bara lider av Jantelagen utan även av snålhet. | |
|
Kunde inte sagt de bättre själv,johnor.. +1 " I Sverige ska allt helst vara gratis då Svensken inte bara lider av Jantelagen utan även av snålhet" |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Härligt Johan. +1 på den.. Därför du och jag inte bor kvar i Bruksorten där Jantelagen är viktigt :) |
|
Att den genomsnittlige tysken skulle ha högre genomsnittlig köpkraft stämmer ej se: Länk Däremot finns det en större inkomstspridning än i Sverige och därmed fler E31aspiranter. |
|
| Med 81 miljoner invånare så torde underlaget för presumtiva köpare vara större i Tyskland. Tyskland är samtidigt landet där utbildning lönar sig så dom tjänar betydligt mer än i jantelagens Sverige. I Tyskland är dessutom lägstalönerna lägre än i Sverige så därför har vi en jämförbar genomsnittlig köpkraft enligt statistiken ovan. I Sverige ska ju helst ALLA tjäna lika mycket oavsett utbildning, arbete eller livserfarenhet i sann demokratisk anda. Snart har vi väl 6 timmars arbetsdag också, lagstadgad och ofinansierad, vart är vi på väg? | |
|
johnor, jag har aldrig påstått att utbildning inte lönar sig bättre i Tyskland. Att däremot påstå att genomsnittlig köpkraft är högre i Tyskland är felaktigt. Jag intresserar mig precis som dig för ekonomisk politik, politik och iallafall jag placeringar och att få vettig avkastning till liten risk. I grunden har jag ett högerperspektiv, men efter arbetslöshet och andra erfarenheter i arbetslivet känner jag en betydligt större ödmjukhet inför andra perspektiv. Dock var det inte det som skulle diskuteras här utan E31 prissättning :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.