AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
3.229

Var är min motorjordpunkt g103 i E24 635CSi - 1986?

Go
164
Golump
E24 635CSI -86
E39 523i -1998
Hej alla,

Jag har i veckan gjort rent jordpunkterna i motorrummet, men jag hittar inte g103. Jag vet inte om/hur man kan infoga en bild här men hoppas ni vet vilken jag pratar om. Skulle vara bra om ni kunde peka ut den till mig, kanske letar jag på fel ställe, bakre sidan av motorn, mot brandväggen.

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, du kan inte infoga en bild direkt i inlägget. Vad du gör är att du lägger upp bilden på en host (tex forumbilder.se) och sedan lägger in en helt vanlig http-länk till bilden i ditt inlägg. Inget lull-lull som BBCode eller annat formaterring, bara ren http-länk. Sen är det en självklarthet att bilden får ligga kvar, annars får ju inte framtida läsare av inlägget inte möjlighet att se bilden (i många trådar är bilden en central del av inlägget och om bilden tagits bort blir tråden ofta oanvändbar).

Placeringen av G103 anges som "above starter on engine block" i de E24-elscheman jag har. Det är ju den mesta av motorelektroniken som jordar sig i denna punkt så du borde ju kunna följa någon av dessa jordledningar så bör du ju hitta denna jordpunkt.

Tex Motronic drar fyra jordkablar mot denna punkt. Syresensorn drar också en jordkabl till denna. Diagnostikuttaget också, så även coolant temperture sensor. Även throttle position sensor jordar i detta uttag.

Nu är detta bild från E28, men frågan är om inte detta skulle kunna vara G103 eller iallafall ganska nära?
Länk
Go
164
Golump
E24 635CSI -86
E39 523i -1998
Ok, tack då har man lärt sig nåt om autopower...

Ska kolla igen ikväll, är på jobbet nu. jag hittade en naken bult, om det nu heter så, ungefär där de beskriver att jordpunkten ska vara, men det finns ingenting där.

Länk till bilden
Länk

Länk till min blogg:
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, det fungerade ju finfint med bilden! Här är dock en länk direkt till bilden (och då blir den något större också)
Länk

Naken kan nog fungera. Men bult är det inte. En bult har inga gängor. Det är med största sannolikhet en pinnskruv som sitter inskruvad i toppen.

Men positionen som du pekar ut verkar vara väldigt likt det som både elschemat och bilden från E28'an visar.

Men om det nu inte ligger en stor dröse jordkablar lösa alldeles intill detta ställe så är det ju inget problem - då utnyttjas uppenbarligen inte denna jordpunkt. Fast enligt elschemat så borde den göra det. Men elscheman är inte alltid exakta, dessutom är dessa elscheman för den nordamerikanska marknaden, kan skilja sig mot den europeiska.

Skulle du ha en dröse jordkablar så borde de komma ut ur den tjocka kabelstammen som man ser längst ned i den bilden du länkade till (jämför med hur det kommer ut massa med jordkablar ur kabelstammen på bilden jag länkade till).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.