AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
3.536

Hur svårt att byta bakhjulslager på E24 633CSi - 1977? Kan man byta till 5-växlad låda?

bm
4
bmw633
633i-1977
e61-08
Tjenare köpte för ett tag sedan en bmw-633-77a i hyfsat fint skick dock lite småfix innan bli riktigt fin.. Bilen har stått still under många år och har egentligen ingen nämvärd rost trots mycket rostkänslig kaross...

Har varit lite pyssel för att få den körduglig... I dagarna monterat nytt avgassystem bytt slavcylinder några bränsleslangar lite oljor och filter..

Tog första längre provturen idag och i stort går bilen bra men som på alla gamla bilar hittar man småpyssel att göra!!

Har ett lätt sjungande ljud verkar komma från vänster bakhjul nu ska jag erkänna att jag inte kikat på bromsen så mycket möjligt den ligger på och tjutet kommer där ifrån ska strax ut och kolla detta,(ljudet försvinner bara man anlägger bromsen de allra minsta men ljudet borde även kunna komma från lagret)

om det är hjullagret hur svårt är de byta dvs klarar jag de hemma eller lika bra ta den till jobbet där press finnes?? hjullager köps lämpligen vart??

klämmer in en fråga om växellåda har manuell 4vxl låda skulle gott kunna tänka mig byta till 5vxl(där 5an är överväxel) vilka lådor ska jag leta efter och från vilka modeller kardanaxel?? lika så passar den från min 4vxl eller någon annan modell?? om inte tips på verkstad som kortar och balanserar axeln!! helst inom en 10mils radie från Skene västra götalands län..

när jag ändå är i skrivtagen problem med takluckan hur mycket jobb för att plocka ur fixa vaiers byta styrskenor etc kort gott helrenovera funktionen och är de samma lucka som 5-serien har??

mvh Peter
bm
4
bmw633
633i-1977
e61-08
Var ute och kikade på bilen och sjungade ljudet kommer troligen från vä broms fixat detta och hittade ytterligare ett bränsleläckage som fixades(borde egentligen byta samtliga slangar men vill köra på säsongen) Fortfarande dock intressant hur man enklast byter hjullager bak men ingen panik längre)

mvh Peter
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det är inte svårt att byta hjullager med vanliga verktyg hemma!
Dock bör man komma ihåg att släppa på den stora muttern på drivaxelns "knutsida" innan man demonterar bromsarna. Den sitter riktigt hårt fast (36 mm hylsa eller något liknande). Med en vanlig hylsnyckelsats (helst 3/4") och en förlängning av T-skaftet med tex ett rör går det dock.

När muttern och knutens medbringare är borta knackar man ut drivaxeln med en "större" hammare (gärna med muttern på för att skydda gängorna).

Lagren går lätt att knacka ut. Jag använde (om jag inte minns fel) en drivdorn till det ena lagret och en större hylsa till det andra (drivdorn fungerar nog också).
Det är viktigt att sätta tillbaks alla shims och distanshylsan så att man får rätt spel mellan lagren. Om man inte gör det måste spelet mätas in vilket inte är helt lätt om man inte har rätt mätdon.

De nya lagren knackas lätt in med drivdorn (knacka helst bara på ytterringen) liksom tätningsringen och drivaxeln slås in med några rejäla slag med hammaren. Och så skall knutens medbringare dras fast med en massa Nm så en fungerande handbroms behövs igen.

Per L

jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Fenomenet du beskriver med ljuddet har sannolikt inget at göra med hjullagret utan du har helt enkelt anliggande bromsar bak. bilen har ju stått länge och du har inte rört bromsarna skriver du, börja med att se över bakoken innan du ger dig på hjullagern som väldigt sällan ger upp.

Gällande 5vxl låda så kan kardan från automatväxlad bil passa, annars är det till att korta originalkardanen som gäller.

Luckan är unik till E24, passar inte från någon annan BMW.

bm
4
bmw633
633i-1977
e61-08
Japp tackar för svar.... mitt tjutande var som jag skrev bara lätt annliggande broms bak fixades snabbt....

byta hjullager bak verkar inte vara så farligt bara vara noga vid i och ur monteringen fast som tur e slipper jag detta denna gången!!

Så enklast för att få i en 5vxl låda måste då vara fixa fram en komplett kardan från en automatbil och leta reda på en 5vxl låda men vilka modeller passar då tex från en 528-83 eller måste de vara från 535 eller kanske 728??

I övrigt ser jag inte fram emot att montera ur och i takluckan men måste göras...

jaja gammal bil är kul

mvh Peter
jo
972
johnor
Då var det som jag misstänkte, anliggande bromsar. Kan vara som så att kardanen för automatväxellådan är för kort, d.v.s., styrningen i kardanen når inte fram till växellådan. Ska tydligen finnas olika tjocklek på gummilagringen mellan växellåda och kardan som löser detta problem. Det går ju även att korta den kardan du har så blir det rätt på en gång. Du ska ju också leta reda på pedalställ och ny mittkonsoll för manuell låda, och för generation 1 av E24 börjar det bli halvsvårt.
ma
314
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
Det största problemet med att byta till en 5-växlad låda i ditt fall, är att du antagligen/borde har mekanisk drivning av hastighetsmätaren i din bil. En låda med uttag för detta är inte lätt att hitta, vissa lådor har ett pluggat uttag, så man kan bygga om de till "wiredrift".......

Allt går säkert att lösa, men anser detta vara ett större bekymmer än att korta kardanen eller hitta en med rätt längd.

Min 635 -83 har inte mekanisk drivning (men pluggad uttag tror jag) och tror inte 5-serie E28 har det heller.

/Kent
jo
972
johnor
Du måste ta en växellåda med uttag för hastighetsmätarvajer, d.v.s., det funkar inte med växellåda från bilar med elektroniska mätare. Dessa växellådor är inte billiga idag. Vissa växellådor från bilar med elektronisk mätare tillverkade i början av 80-talet har fortfarande uttag för hastighetsmätare men ingen drev insatt. Drevet kostar några hundra på BMW och sätts dit enkelt. Även alla lådor från M3 E30 funkar, men det är ju en sportlåda och ingen överväxellåda och jag antar att det är överväxel du vill ha?
jo
972
johnor
Här har du en passande växellåda. Kostar runt 1000-lappen att skicka så det landar runt 8000kr hemma.
Länk

bm
4
bmw633
633i-1977
e61-08
Hej igen pedalställ inga problem bilen en orginal svensksåld med 4vxl manuell och misstänker att drev till hastighetsmätaren borde gå flytta över från denna...

Detta och reparation av takluckan blir vinterpyssel så får börja hålla utkik efter låda och en kardan till automatbil redan nu en massa annat småpyssel... med tanke på att avgassystemet gick lös på 5000 så låter 8000 billigt för en låda men inte nu innan semestern... Hehe skulle bli lynchad efter redan lagt runt 10 på den... Vissa kvinnor uppskattar inte klassiska bilar men som sagt letar jag runt hittar jag nog billigare alternativ innan vinter avställningen...

mvh Peter
jo
972
johnor
Ja, din bil var ju redan manuell, det förenklar ju saken ytterligare!
Det dyker upp växellådor lite då och då så det är nog inga problem.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.