|
|
|
|---|---|
| mitt problem börja för typ 3 månader sen problem med över tryck i kylare system bytt termostat och vattenpump Expansionsbehållare och luftade bilen med Undertryck allt gick bra i 3 månader här om dag efter lite hår körning gick motortemperatur upp stängde av bilen 10 min sen startade bilen allt va okej motortemperatur låg normalt så fort jag kör bilen hård efter en stund stiger upp motortemperatur | |
|
Det låter som att du har en skev topp eller en blåst topp packning. Då får du in avgaser eller komptryck i kylvattnet som bygger upp baktryck så att termostaten inte kan öppna som den ska. Mät hc halten i expansionskärlet då ser du. Hade samma problem på en egen bil. Körde man snällt så hände inget men så fort man gick på för hårt så kom övertrycket och tempen skena iväg uppåt. Det hjälpte att släppa ut övertrycket och låta motorn svalna sen kunde man köra en bit till. I det fallet så var det toppen som blivit ojämn efter att den gamla termostaten inte öppnat och motorn blev för varm. Aluminium toppar är känsliga för överhettning. Med vänlig hälsning, /F1 |
|
|
Hej gå in i under menyn på instrument brädan och kolla exakta temperaturen bör ligga mellan 106-110 c Att det är över tryck i kylarn är helt normalt på dessa då arbets temperaturen är så hög Min gamla 540 gick upp i temp ibland och det var termostaten Köpte du original eller pirat? Mvh |
|
| F1 Power jag tror inte felet kan vara toppen eftersom jag har tidtagare kört bilen hur hård som hälls hände inget komp test är gjort allt va okej | |
| åströmarn den är pirat | |
|
Ok byt den till en original så funkar det hade samma problem på min 540 Mvh |
|
|
Hade en M5 3,8 som hade detta problem med topppakningen. Jag lät BMW göra ett komptest men det gav inget då komptrycket inte motsvarar en tändningexplosion vilket är enormt mycket högre och får läckan att öppna upp. Ett komptest visar bara hur bra motorn komprimerar luft bränsle blandning. Men för din skull hoppas jag att det är din pirat termostat som jävlas. /F1 |
|
| tack för alla svar nu va jag ute kollade på vatten nivå i kylare typ för lite vatten i kylaren fyllde på vatten körde bilen hur så hård man kund tills bilen kom upp i arbetes tempo 109 grader då allt va okej motortemperatur gick inte över mitten det är så konstig. | |
|
Mätarn börjar gå uppåt när den digitala tempen är på 116 c vid 117 går den upp till strecket över mitten Mvh |
|
|
åströmarn men 116 eller 117 är till tomgång. |
|
|
åströmarn kolla här Hasse säger vid 108 - 110 öppnar termostaten vilka min öppnade vi 109 men det jag inte förstör varför motortemperatu gick upp vet inte Länk |
|
|
Jo termostaten ska öppna vid 108 c men om den inte öppnar som den ska så blir det för varmt och kommer du upp till 116 c så börjar mätarn stiga Har du läst av fel koder? Fall du har någon på termostaten den är ju el styrd Mvh |
|
| nej jag har inget fel kod | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.