AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.661

fartdåre och farbror blå..

Sida 1 av 2
Apo
Farbror blå lyckades få in mig på lasern igår kväll så att det skrek om det... han viftade upp på handen upp o ned så att jag skulle sänka farten... att han inte stoppade mig var att det stog en radda med stoppade bilar redan så dom hade fullt upp med dom.. men nu undrar jag om det finns någont typ av foto utrustning i dessa laser grejser så att dom kan skicka en bötes lapp senare? eller har jag bara en jäkla tur denna gång?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tur hade du.Det har du inte nästa gång :))

MVH
Hasso
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
har det inte kommit nåt nytt på senare tid så finns ingen fotoutrustning i lasern....
..eh..hörru..du vet väl att du kan störa ut laserpistolen om du håller upp långfingret när du passerar platsen ;o)
Apo
det där med långfingret måste testas..
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Ingen fotoutrustning i lasern men det kan stå en patrull med ledig plats i fickan längre bort på vägen...

/Kristian
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
ingen fotoutrustning..
Tur som en tok hade du...

Bug
JO
123
JOP
535i E34
Du klarade dig som sagt.
Kolla in:
www.trafikjuristen.se
Mycket bra site för oss som inte gillar lukten av mässing... (Han är faktiskt fd trafikpolis).
/JOP

Robert V
... hmm o jag var antagligen en av de som var stoppad ! han hade konstigt nog inget pŒ mig ( runt 160km/h ) .... eller vad sysslar de med egentligen nŠr jag Œker in i kontrollen o han sŠger att det gick lite fort .... jag blŒnekar, han kollar lite i datorn, vill se kortet, sen fŒr jag kšra ! skŒl ! ... intressant det dŠr med lŒngfingret !
Eeeh, om man håller upp långfingret är det väl mest den som håller i laserpistolen som störs, eller???

Fredrik M - Z3 2.8
Fredrik M:
Jag håller på din teori :D

www.malte-racing.com
Mi
542
Micke R
328i -98
Jag skulle faktikst vilja att det fanns en kamera till pistolen. Som det är idag bygger laserpistolanvändandet på att den polis som "skjuter" är ofelbar.... (Det tror jag ingen människa om att vara...)

Men, men Ruben i hastighetsövervakar-Mecka (dvs Östergötland med koncentration kring Nyköping) sade nyligen i en intervju att pistolen är så lättanvänd att det är omöjligt att göra fel....

Mvh / Micke R (som kommer att NEKA om frågan någonsin uppstår!)

Vita Grenrör - Röda Ändrör!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Fördelen med det systemet som finns är att man kan neka till fortkörning och ha en god chans att klara sig. Jag blev mätt med lasern till 268 Km/h förra sommaren, men poliserna hade inte sina kontrollrapporter på lasern i ordning så jag blev frikänd helt.

Jeppe
J
146
J
M5 -93
540iA -93
Jesperado: vad hade du på mätaren ?

/Janne

- Livet börjar efter 250 km/h -
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ingen aning. Mätaren i min bil går bara till 260.

Jeppe
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Jesperado, tog de inte körkortet direkt på plats?

Tyvärr finns en litet annat problem i vårat land, nämligen att straffet är böter, medans körkortsingripande är en säkerhetsåtgärd. Om man kör mycket för fort brukar körkortet tas direkt på plats. Sedan skickas det in till länsstyrelsen. Detta oavsett om man protesterar eller inte. Länsstyrelsen beslutar sedan, utifrån vad de tror domen blir, om körkortsingripande.

Om man då har protesterat så krävs oftast att målet tas upp i tingsrätten för slutlig avgörande. Låt säga att det tar 3-6 månader innan det kommer dit. Om man då blir frikänd kan man ändå har varit av med körkortet under beslutat spärrtid av länsstyrelsen, i vissa fall har man dessutom fått tillbaka det redan när man blir frikänd.

Som jag ser det är körkortsingripandet det värsta straffet, pengar kan man alltid skrapa ihop. Så en protest kan göra att man slipper böter (om man har RUSKIG TUR), men normalt hindrar det inte ett körkortsingripande. Bara för upplysnings skull....

Always Diesel
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Provsköt lasern för ett par månader sen... det är nästan omöjligt att misslyckas...och då "lekte" jag bara, utan utbildningar etc.

/Kristian
Instämmer i det Kristian säger om att det NÄSTAN är omöjligt att misslyckas, helt omöjligt är det ju dock inte..

www.malte-racing.com
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jo, körkortet togs på platsen, jag fick 48 timmar att köra vidare på ett intyg. Jag bad redan på platsen att få se kontrollrapporten på lasern, då nekade poliserna mig att se den. Jag ringde direkt till polisen dagen efter och berättade vad som hänt och dom ändrade sig skyndsamt. Jag fick åka ner och hämta ut mitt körkort igen. Antagligen gjorde dom såhär för att släta över alla fel som begåtts från deras sida, att de dömt ut böter och dragit in körkort med en icke godkänd laser (vilka egentligen ska dras tillbaka allihop), samt att de nekat att visa mig kontrollrapporten på plats (vilken jag har rätt att se).
Jag har också provat lasern, och vill man så är det som sagt svårt att misslyckas, men å andra sidan fick jag t.ex. en cyklist att cykla i nästan 200 Km/h.

Jeppe
Hur lyckades du få en cyklist att cykla i nästan 200 km/h? Själva lasern kan ju varit godkänd i ditt fall men att man missat att göra funktionskontroll etc. innan mätningen den dagen, då blir den dagens mätningar ogiltiga.

www.malte-racing.com
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jesperado,
Nu gjorde dom tydligen tabbar som du klarade dig på, men detta står att läsa från trafikjuristen.se:

"Polisen vägrade visa mig mätresultatet på lasern. Då är väl mätningen ogiltig?

Nej, polisen har inte ålagts någon skyldighet att visa mätresultatet. Mätningen är därför inte "ogiltig". En skyldighet att visa resultatet skulle kunna föreskrivas genom en ändring i den författning som reglerar användningen av laserhastighetsmätare, men så har alltså inte skett."

Bara så att du, jag eller nån annan här inte "bråkar" på fel saker nästa gång man hamnar där.... :-)

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"
Anders S:
Nu skrev ju Jesperado "Jag bad redan på platsen att få se kontrollrapporten på lasern, då nekade poliserna mig att se den..". Han säger inget om att polisen ska vara skyldiga att visa mätresultatet..

www.malte-racing.com
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.