AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.012

Skruva mätare på en BMW F10 / F11

3M
718
3MW
E36 Ti
Har börjat leta efter en F10/11 och även på importerade bilar.
Anledningen till det är att jag vill ha en 525d fast med bra utr ex, M-sport, SAT lådan med paddlar, silver eller grå med alcantara inredningen, stora navi samt stora navigationen med kamera.

De Sv-sålda bilarna brukar oftast vara så nakna att man köper en V70 istället :(

Då jag var säker på att man INTE kunde skruva den modellen så kollade jag på ett par importerade ex och de så väldigt slitna för att ha rullat ~10000mil.

Letade lite på nötet och kom in på en sida som beskrev att det gick att skruva modellen med lite prylar.

Så min VIKTIGA fråga, går det att skruva modellen eller ej?
(Vill inte köpa en 535/550 för att få en bra utr bil)
3M
718
3MW
E36 Ti
Här är länkarna till produkterna....

Länk

Länk

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Klart det går, fifflarna verka vara kompisar med utvecklarna typ nästan steget före hela tiden och ingen verkar bry sig för att göra det svårare heller.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Självklart går det att skruva. Det är bara BMW som tror att det inte går.

-------
//Lövet
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Konstigt isf att ingen f10/11 blivit "busted" än. Hur kommer det sig?
3M
718
3MW
E36 Ti
Hasso, andreas_lofgren: jag börjar ana det tyvärr :(( Aja får väl leta efter en svensk med mindre utr, alt köpa en med större motor :)

Marin: trots mina misstankar så tänker jag lite som dig... Därför tänkte jag fråga öppet här på AP ifall någon hört eller vet något om frågan.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Marin: Det finns har jag för mig. Om jag minns rätt var det nån på Linus bil.

-------
//Lövet
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Efter 5 år på marknaden borde det finnas många fler. Konstigt.
Backade 530d F11an från Linus Bil Länk

3MW: Fråga hos din återförsäljare/verkstad om utdrag från ISPA på de bilar som är intressanta eller köp hos en auktoriserad handlare.
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Det går inte skruva dom och komma undan med et. Det är det BMW menar med att det inte går.
Men skruva går det tyvärr göra iaf.

Men ör enkelt o kolla upp på en BMW verkstad om det stämmer.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
BMW pratar strunt. Redan E39 "gick inte att skruva utan att det syns". Och det vet vi ju alla hur bra det gick.
ISPA registrerar ju bara det som bilen själv tror mätaren står på.
Sen finns det förstås en del fler klurigheter att skruva utan att bilen märker det men det lär skruvarna ha koll på.

-------
//Lövet
3M
718
3MW
E36 Ti
Kan man få ut rätta miltalet via ispa då eller?

Pratade med frugan och det kanske är bäst att hämta en från Tyskland själv, dock är det så att jag får för mig att byta bil lite väl ofta. Är det lätta att bli av med en egen importerad bil säg efter 2-3månader?
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
En importerad bil som säljs direkt efter import är mer svårsåld än en som du behållt längre. Det beror på att fulbilarna som importeras oftast säljs direkt efter import.

Angående ISPA så kan det bara som jag förstår ge vad som har stått på mätaren vid ett visst tillfälle. Så nej, det är inte helt säkert att det är den exakt rätta mätarställningen.

-------
//Lövet
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Ingen aning - men kan man få se din M3 Kombi..?? :)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tänk om BMW kunde koncentrera sig på att skydda mätarställningen lika hårt som man skyddar motorstyrningen. Men det är klart, det finns kanske inte lika stora ekonomiska intressen i mätarskruvning. Tvärtom, det får ju fler att köpa nytt istället eller hos en auktoriserad BMW-handlare som bara har schyssta bilar.
ISPA klarar av när en ärlig person säljer sin bil till någon som skruva den däremot klarar ISPA inte av när den ursprunglige ägaren backar bilen mellan service/garantitillfällen. Men sådana personer bör ha en väldigt låg andel av alla skruvade bilar.

Om du tänker importera och sälja efter 2-3månader är det klokt att köpa av en auktoriserad handlare och med garanti som nästa ägare kan ta över.

Mvh Stephan
3M
718
3MW
E36 Ti
Sani: garaget.org/PITSTOP där har du bilder samt bygg info :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.