|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Vad tror ni är rimligt slutpris för den här? Länk | |
|
65-70k Detta grundar jag på: Mycket trevlig färg, trevlig utrustning, låga mil, verkar ha bra servicehistorik, bra skick mm. Detta dock förutsatt att den är 100% rostfri, kan nog nästan garantera att det kommer att finnas någon form av falsrost i dörrar, huv, bagage. ///Stefan |
|
|
Dörrarna och huven är utbytta tidigare pga rost. Är E46 så jäkla känsliga mot rost alltså? Jag har kollat på bilen en gång tidigare men jag behöver ta mig en noggrannare titt. Var finns det mer för klassiska ställen där det kan rosta? |
|
|
Ja de är relativt känsliga, låter bra att dörrar och huv är utbytt tidigare, men misstänker att detta är för 6-7 år sedan? Så en närmare koll skadar nog inte, är just i falsar det brukar visa sig först, BMW misslyckades totalt med kittningen (e46 samt e39)av falsar(fel kitt?) så när det väl börjar krypa går det rätt fort. Andra ställen att kika extra noga på är nederkant tröskel mot framhjul, infästning bakre kofångare mot bakhjul(klassiskt ställe BMW överlag) Så var inte rädd för att krypa runt lite på knä och känn på dörrarna i underkant, ofta kan man lätt känna där kittet riktigt buktar. Pilla då inte för hårt för då kan hela "kittremsan" lossa ;) Fråga mig inte hur jag vet men jag var spekulant på en 100 procentigt rostfri e39 :) Misstänker att du lider av liknande "pedantgener" som mig (kikat på din z4 samt dina tidigare bilar) så en grundlig kontroll innan köp kan bespara en massa irritation/ångest ;) Önskar dig lycka till och håller alla tummar för att den är fin! |
|
|
Tack för svaret Stefan! Jag köper vanligtvis entusiastbilar så de har ju inte fått Smaka på vintern på samma sätt. Nu behöver vi en till bil som är relativt billig att äga och köra, ska dock inte pendla men kravet är M-sport och touring och den här passar rätt bra in. Jag är pedant till Max men inser ändå att på bruksbilar går det inte. Även om den här gått "lite" så var det ändå en del märken i front och huv men så blir det ju. Det gör absolut ingenting men det är rosten jag är orolig över. Jag får ta med en ficklampa och kika överallt! Kan återkomma med mer besked efter en andra titt, det blir troligtvis om 2 veckor. Tack igen :) / Fille |
|
|
Hade en 320i E46a innan uttagen -05. Gått ungefär lika långt. Väldigt välskött, inte ett ett enda dörruppslag. Den hade rost i fals förardörren, och det började krypa rost i bakskärmar. Fixades på rostskyddsgarantin. Galvaniseringen släppte också dessvärre, detta började på framskärmarna på min, precis vid övergången till innerskärmen. Så länge man håller efter det precis när det börjat så är det inte så farligt. Men visst, lite allergisk mot rost är man allt :-) |
|
|
Är E61 utsatt för samma problem? Nu pratar vi en helt annan prisklass men en E61 M-sport touring är ju helt fantastiskt vacker! |
|
|
Jag har visserligen E60, men jag har ingen rost på min. Den är uttagen sent 07. Bakluckan på E61 har vissa haft lite rostproblem med. Men det är underordnat kabelbrott och nivåregleringen. :-) Håller med, E61 med M-sport är väldigt snygg! Imolaröd är förbannat snygg färg, inte så vanlig på E46 heller vad jag förstått. Jag hade silbergrau, det är ganska alldaglig färg. |
|
|
E61 är betydligt mer förskonad från rost än E39 och E46 som verkar vara BMWs sämsta bilar hittils i det avseendet. ------- //Lövet |
|
|
Min E46 Touring -01a rostade även på bakluckan, längst upp under shoppingluckan. Började som galvsläpp. När jag sålde den var den 9 1/2 år och då rostade det även i underkant av framskärmarna mot plåten som ligger mellan framskärm och tröskel. |
|
| Phoenix m3: en grej du skall kolla med E46 320 är att den inte surrar för mycket kring 3200rpm. Den är bara 5-växlad och lågt utväxlad så just 110-120 hamnar i det intervallet vilket kan vara irriterande på motorvägen. Innan min bil var klar hade jag en annan likadan som inte surrade - och hade jag gjort om köpet skulle jag nog hävt det direkt och tagit den andra som inte surrade. Har märkt att inte alla är drabbade så kolla detta på provturen innan köp. | |
|
Är det bara jag som tycker att 70k är galet mycket för en snart 13 år gammal 320? ------- //Lövet |
|
|
Ja det är nog dyrt för den bilen. Går väl att få en E91:a 06:a för dom pengarna. |
|
| Jag har lagt ett bud på 63, känns det mer rimligt? | |
| Jo dyrt är det - samtidigt verkar det alltid finnas köpare som är beredda att betala extra för lågmilade bilar med M-sport. Har ju varit likadant med E39 och E61... | |
|
Är den så pass fin och helt rostfri med dom milen så får man vara beredd på att lägga ut lite extra. Men över 60" hade inte jag gett. Ska du ha den i många år framöver kanske någon tusenlapp hit eller dit spelar mindre roll. Har haft 2 stycken 320 och måste säga att motorn är ganska så tråkig. Varvar tokmycket, är slö på låga varv och drar mer soppa än den borde göra. Skulle jag köpa en e46 touring idag och av någon anledning fick välja 325/330 skulle jag lätt välja en 318. Fungerar lika bra i en bruksbil. Dock är de svårare att hitta en m-sport... |
|
|
Jag var och kollade på den här idag och jag har aldrig kört annat än BMW men det är mycket bil för pengarna. Får den till ett bra pris! Behöver en säker kombi som är skön att köra. Länk |
|
|
Jag köpte Audin, det trodde jag aldrig. Jag fick en bra deal och det är enbart ett transportmedel. Kravet var: - Bra lastutyrymme - Åka skönt - Hyfsat snål Hoppas att jag fortfarande har kvar respekten av er trots att jag syndat ;) |
|
|
Du fick en nyare och modernare bil, visserligen med lite mer mil. Säkert ett tryggt köp. Köp en billig Mazda MX-5 så får du ha lite kul också! |
|
| Jag har ju redan en rolig bil :) Z4M | |
|
Ojdå, såg inte det.... Lycka till med Audin! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.