|
|
|
|---|---|
|
Tja! Igår köpte jag mig en BMW 318i Touring -02 och idag utav ren nyfikenhet och lyfte jag bilen för att kolla hur den såg ut undertill, och ovanför motorkåpan så såg jag att det va fettit, jag kunde inte se så mycket pga motorkåpan, men det va rätt mycket kladd/fett och misstänkte oljeläckage, så jag sänkte bilen jämförde med oljan från stickan, och det såg ut och kändes som samma olja, min fråga är nu vart kan det läcka ifrån om det är på höger sida av motorn, ovanför styrväxeln (det blir högersida av motorn om du sitter i bilen) Tacksam för snabba svar! Mvh Andreas | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det var en lååång mening! Punktskatt är alltså inte riktat mot skiljetecknet "punkt" utan något helt annat :-) Skämt åsido, det är en bra början precis som du gjort att försöka identifiera vilken typ av olja det är. Här finns precs som du säger egentligen bara två typer av oljor, motorolja och styrservoolja. Det kan finnas flera olika källor till oljeläckage, därför brukar det första tipset vara att försöka följa oljan uppåt tills det slutar bli kladdigt. Olja har en tendens att kunna rinna långt ner och längs alla möjliga och omöjliga vägar vilket försvårar felsökningen. Den rinner dock aldrig uppåt, så det gäller att hitta högsta punkten där oljeläckage förekommer. När man har hittat ett område där man misstänker att det läcker olja så är det bästa sättet att helt enkelt torka rent kring detta område och sedan hålla det under bevakning. Med tanke på din beskrivning så verkar det läcka en del olja så det bör en ta alltför lång tid innan du borde se spår av ny olja från det rentorkade misstänkta området. |
|
Tja, haha ursäkta mig för mitt luddiga inlägg, jag ska torka av imorgon och göra som du sa, hoppas bara att det inte är något allvarligt. Lite trist och köpa en bil som läcker olja. |
|
Jo, been there done that! I mitt fall var det en pappskalle som dragit av en pinnskruv till grenröret och borrat ett nytt hål - rakt in i skarven mellan blocket och toppen och rakt in i en oljekanal som går mellan block och topp. Ja, du kan ju gissa hur mycket olja som rann ut via den pinnskruven. Ja, vissa bör bara låta bli verktyg... Men förstår dig, ogillar själv alla typer av läckage. Men förr eller senare börjar alla bilar läcka någonstans. Man får bara hoppas på att det är från ett någorlunda lätt ställe att åtgärda - för det finns riktigt jobbiga ställen... På just N42 och N46 brukar ventilkåpspackningen läcka. En annan "kändis" är vakuumpumpen längst bak på motorn -riktigt ökänd för att läcka. Men då brukar det oftast droppa ned på grenröret och den lukten känner man lätt. Även de två givarna längst fram kan börja läcka - men de är enkla att se (och åtgärda). Luktar det bränt någon gång eller är det bara massa "gegga"? |
|
Hahha! jag får hoppas på att det inte är en pappskalle som har lekt med verktyg iallafall! det luktar absolut ingenting, såg bara att det va rätt kletigt med olja det droppar inget, och har inte sett någon oljefläck på min p-plats, kan vara gammal olja men tvekar på det. Det är ingen gegga alls, ser bara att det har runnit uppifrån, ner på styrväxeln och motorskyddet, kunde inte riktigt se vart det hade runnit ifrån men det va iallafall höger sidan utav motorn. Håller tummarna för att det är något enkelt att åtgärda! Kan skriva imorgon efter jag och brorsan har tagit en titt på det, ska tvätta av som sagt också. mvh Andreas |
|
Det brukar bli en mysig gegga efter några år när smuts och annat fastnat i oljan och de mest lättflyktiga kolvätena flugit ut. Speciellt där i botten på motorskyddet där oftast all olja hamnar till slut. Men du verkar ha ganska bra koll på var ungefär det kan komma ifrån. Så precis som du säger så är det bästa att ta en lite noggrannare titt och försöka ringa in området lite mer och är det inte direkt uppenbart vart det kommer så bör någon här på forumet veta vad det kan vara om man kan ringa in området någorlunda bra. |
|
Tjena! Tog lite bilder igår, misstänker det kan vara motorolja, oljan ligger typ under oljepåfyllningen. sen tog jag lite bilder där jag misstänkte det kunde komma ifrån också dock har jag ingen aning vad det är ( är inte så kunnig inom bilar). |
|
|
Länk och Länk |
|
Är allt det där mörka på framsidan olja? Två huvudmisstänkta, dels ventilkåpspackningen och dels o-ringarna till de två givarna längst fram. Båda är riktiga "klassiker" på N42- och N46-motorer - se mina tidigare inlägg. Dessa börja läcka för eller senare. Så att byta dessa är aldrig fel. Speciellt när du har misstänkt oljeläckage. Här är några videos som visar "the usual suspects" Det är inte några dyra reparationer att byta detta, rekommenderar att du lämnar in det och få det gjort. Men jag tyckte du beskrev det att det var oljeläckage på höger sida av motorn!?! På bilden ser det ju ut att vara på framsidan. |
|
Japp det är nog olja, dessa bilderna var t.om. tagna efter att jag hade kört på lite avfettning och vatten, men då är det nästan 100% säkert på att det är dom 2 givarna jag hade ringat in, visste dock inte va det va för något först. Heter givarna Vanos? Ursäkta mig för att jag förklarade lite dåligt. Men oljan ligger runt dom givarna och nedanför o lite mer till vänster om givarna tycker jag att jag såg lite olja, ska köpa mig packningar direkt och byta ut dessa, och ventilkåpspackningen får nog en verkstad fixa :). |
|
| Hittar inget om "Vanos" packningar. | |
Ok, men då är nog dessa två och ventilkåpspackningen en del av orsaken - förhoppningsvis kanske orsak till allt. Iallafall, byte av detta är nog en bra början. Nja, VANOS är BMW's benämning på hela systemet (Variabeln Nockenwellen System), dvs ett system för att variera kamaxlarnas vinkel (tidigarelägga eller senarelägga loblyft). Dessa två pryttlar längst fram är en del av VANOS-styrningen (en för insug och en för avgas). >>Hittar inget om "Vanos" packningar. Öhhh? Men var letade du då? Kassörskan på ICA lär inte hitta det i kassan :-) |
|
HAHAHA jag sökte på nätet! |
|
:-) Aussien i videon visar två o-ringar, en stor svart och en lite mindre grön. Med allra största säkerhet är det #2 och #3 du behöver 11 36 7 546 379 11 36 7 506 178 Länk Absolut enklast är att bara swischa förbi BMW på vägen hem idag och köpa/beställa. Sen är det nog bäst verkstaden får bestämma/beställa vad de behöver för det andra bytet. |
| Du ska ha ett stort tack för all hjälp!!! | |
|
BMW-slangen: I videon byter han packningarna på den ena "vanosprylen" men jag antar att man lämpligen byter på båda... eller? Jag har också lite läckage på min 318... men så har det varit länge och det är nog mest kosmetiskt... inget som droppar ner på marken iaf. Jonas |
|
Helt rätt, lämpligt man tar båda när man ändåså är där nere och rotar. Det är (för en gångs skull) en såpass enkelt och lätt att komma åt samt reservdelar är ju i princip gratis (jämfört med annat). Är det mest kosmetiskt är det väl mest irriterande. Men troligtvis kommer man till en punkt då o-ringen ger upp helt och då ökar flödet dramatiskt. Så länge det är kosmetiskt är det ofta dessutom hanterbart att rengöra det efter man stoppat oljeläckaget. Väntar man blir det svårare och svårare att rengöra. Trådskaparens motor har läckt under en längre tid och där blir det svårt att "städa upp". Där får man mer sikta in sig på att stoppa oljeläckaget och låta det vara som det är. |
|
så sant så... kanske nåt att ta itu med i slutet av semestern... I videon sprayar dom med bromsrengöring... är det rätt? Ser ju ut att vara väldigt effektivt. tryckluft kan man väl också köpa på flaska... /Jonas |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Mycket vanligt på dessa motorer är läckage på baksidan av toppen från vakuumpumpen till bromsservot som drivs av kamaxeln. Det brukar droppa ned på kattarna och lukta bränd olja vid kallstart. Dels läcker det mellan pumpen och tätningsytan mot toppen en oring sitter där. Sedan internt i skarven på pumpen som är delbart, bör kompletteras med bra packningsklister. Ska man plocka bort ventilkåpan för att den läcker så är det nödvändigt att se över pumpen också. Samt hålla på så att vevhusventilationen funkar som den ska. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Ja, bromsrengöring är väldigt effektiv att ta bort all typ av petroleumbaserat junk. Däremot inte så mumma att stå och andas in det nån längre tid... Har alltid ett gäng burkar ståendes då jag använder det för att få saker och riktigt rena. Finns överallt men heter bara olika. CRC Bräkleen, Biltema Bromsrengöring, ProMeister Brake Cleaner, Sona Bromsrengöring, CorroProtect Brake Cleaner, MPM Brake Cleaner, osv ... Har du någonsin bytt bromsskivor så har du använt detta. Och ja, det är alltid rätt att städa upp efter sig. Däremot (enligt mitt tycke) är han lite väl vårdslös med munstycket. Du behöver ju inte nödvändigtvis rikta det in i hålet där VANOS-styrenheten satt (bromsrengöring sköljer verkligen bort vartenda litet spår av olja). Sedan ska man vara väldigt försiktig med detta på gummi och plast - eller rättare sagt det finns i princip inget gummi eller plast som gillar detta. Men du måste ju göra rent, fast jag hade antingen sprayat ett mindre område och haft en trasa undertill och fångat upp det som runnit ner. Eller sprayat i en trasa och torkat ett litet område i taget. Yes, det tar längre och inga verkstäder har tid med detta - endast dedikerade hobbyister har tid med sådant (men det är mer korrekt att göra så). Man behöver ju inte gå på som en högtrycksspruta som i videon. Multiribbremmarna är inte direkt förtjusta i detta heller. Nu går de inte av om du kommer lite på dem, de tål mycket. Men man ska liksom inte dränka remmarna i detta. En enklare kompressor är faktiskt det jag rekommenderar hobbyister att sätta på andra plats på sin verktygslista - det är mycket användbart. Du behöver inte köpa en Atlas Copco som du kopplar till din dragkrok, räcker med en tusenlapps-kompressor från te Biltema. |
Precis som Hasso skriver (se mitt andra inlägg) - been there done that. Tyvärr misstänker jag att verkstaden (komplicerad historia kring bilköp - jag fick ej välja verskstad själv) bara bytte den yttre o-ringen på min bil och det är precis som Hasso säger inte tillräckligt i de flesta fall (felet kommer tillbaka inom några månader ibland). Jag känner en mycket svag oljelukt då och då (fast den kan komma närsomhelst - men vanligast som Hasso skriver vid kallstart) så jag får börja snoka runt var det droppar ned på grenrör/katalysator när jag får lite mer tid. Bredvid vakuumpumpen finns även ett lock och ibland kan det läcka kylarvätska därirån, men det har en lite annan lukt när det bränns av. Men får kolla upp det också. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.