AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.285

M60B30 i e30, dör vid gaspådrag, felkoder

Mi
5
Mickesoet
540iA -93
Motorn i fråga är alltså en M60b30 som sitter i en e30-kaross.
Det hela började med att vi var ut och körde bilen en sväng. Allt gick hur bra som helst med bra tryck i grejorna. När vi sedan kollar oljestickan konstaterar vi att han tryckt in en hel drös med bensin i oljan, och får då tipset av en bilmek att lambdasonderna MÅSTE sitta på, annars kommer motorn att feta på bensin. Sagt och gjort, vi satte dit dessa och bytte även olja och filter eftersom vi hade en del bensin i oljan, och bilen gick klockrent. Jag varmkör motorn ordentligt, stannar på statoil och tankar och efter det är det som att vända på en hand.
Varje gång jag trycker ner kopplingen i mer än en sekund så tvärdör motorn, men går dock att starta direkt igen.
Vid gaspådrag så vill bilen mer sakta ner än komma iväg. Det låter som att han inte går på alla burkar och går som en påse skit med pendlande tomgång.
Vi har gnista på alla tändstift. Insugsmembran och ventilkåpspackningar är bytt. Bytte även luftfilter när jag bytte olja och filter.

Original soppapump sitter i från motorn som satt i e30in tidigare. DOCK så när jag provkörde bilen förut, gasade ur 1a, 2an och 3an upp i ~140 så gick den KLOCKRENT! Så för lite soppar verkar det inte som att den får på grund av pumpen. Det är nydragna soppaslangar från pumpen fram till motorn.
LMM fungerar som den ska.

Nu har jag två frågor -
1. Vad kan vara fel? ALLA tips och tricks uppskattas!
2. Finns det någon i trakterna kring Uppsala som kan tänka och vill läsa och radera felkoder ur en m60b30 för en rimlig ersättning?

Tack på förhand!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.