AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.143

M5 E60 koppling höll i 300mil?

Visa användare
234
tsdi
- Alpina B12 (E32)
- Dodge RAM Hemi
- Ferrari F430
- Audi R8 4,2
- BMW 750 E38
Hej!

Fick kopplingsras på min M5 E61 i somras.
Efter en väldigt lång historia med M-Bilar i Eskilstuna så var äntligen bytet gjort till en kostnad av ca 30,000:- detta inkluderade även svänghjulsbyte!

Precis efter bytet så tyckte jag att bilen inte växlade riktigt likadant som den gjorde innan bytet men tänkte att det kanske skulle vara så då lameller etc är helt nytt! Bilen var liksom inte lika aggresiv i växlingen. Den smällde inte i växlarna lika hårt på det hårdaste läget som tidigare.

Sålde bilen till en person som senare kom att bli en bekant / avlägsen vän.
Nu 300mil senare har kopplingen rasat och BMW i Örebro som plockat ned lådan har konstaterat att allt är "helt slut" ink svänghjul.

Hur är detta ens möjlig? Bilen har självklart körts hårt precis som 9/10 M5or samt som den gjorde dom första 12,000mil utan att byta koppling. Dock ingen "idiot kördning eller användande av "Launch Control"
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Inget förvånar mig btr elektronik eller mekaniska delar i dagens läge..

Idag tillverkas bildelar och konstruktioner man skulle dömt ut totalt på 50-80-talet pga av att driftsäkerheten är för vek, där godset är för tunt alt fel material, men det struntar man i dagens läge då nästan samtliga större biltillverkare säljer sina bilar genom leasing, och då är det anpassat att så att garantin samt serviceintervall ska passa fint in lagom till bilen rullat som max 3000 - 5000 mil så att leasingavtalet löper ut och leasingföretaget kan sälja bilen till en privatperson som får ta de tuffa smällarna, så som tex partikelfilterbyte, kamkedjebyte pga av för vek kamspännare, datorbox, dubbelmassesvänghjul och kopplingsras m.m..

Tyvärr är det så som verkligheten ser ut..

Sedan tror jag din koppling du fick byta ut för sura pengar måste haft ett latent fabrikationsfel, men som kanske är svårt att bevisa mot BMW.

sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Måste väl finnas en garanti på sådana jobb utförda av BMW
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Minst 1 år borde det vara. Låter som något monterades fel förra gången.

-------
//Lövet
La
186
Lardy
Bmw M5 Individual 3,6 -90
Bmw 545i/6 M-sport. -05 Bmw 540it/6 #225 -95
Bmw 320it M-sport -03

BMWCS #07336
Låter som någonting gått fel när alla inlärningar skall göras efter det att kopplingen bytts, såsom kopplingens progressivitet och vidröringspunkt och så vidare. Görs ej detta korrekt kan resultatet bli att den slirar i växlarna mer än den ska och sliter ut kopplingen på nolltid. Mvh Lardy.
Zi
120
Zip
BMW E60 M5 - 07
BMW E39 520 - 02
300 mil är LITE! Man har alltid 1års verkstadsgaranti
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.