AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.292

Låsa upp inifrån, F31 328i

Fr
65
Fredrik G
340i xdrive F31 M-sport Glaciärsilver
Jag har en 328i Touring F31.Det händer när jag lämnar bilen en kortare stund sitter barnen kvar i bilen och då låser jag ibland för att det känns tryggare. Barnen är 6 och 10 så jag tänker att de kan gå ut och leta upp mig om de vill. För ett tag sen ville 6-åringen gå ut men det visade sig att det inte går att öppna bilen inifrån om nyckeln befinner sig utanför bilen... Barnen blev ju naturligtvis både rädda och ledsna.

Är det någon som vet om det finns ett trick för att öppna inifrån om man låst utifrån? Och vad är vitsen med att kunna använda bilen som fängelse?
Säg att det är varmt ute och man råkar låsa av misstag. Blir ju fort ganska varmt i en bil.
Visa användare
296
LGstar
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
Kan det vara något med barnlås till bakdörrarna?

finns ju som option, eller någon spärr i bakdörrarna?
Visa användare
296
LGstar
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
Du har rätt, var ute och kollade precis!
går ej att öppna vid låst bil!

lite lustigt
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det beror på att ingen ska kunna slå sönder rutan och sedan öppna dörren inifrån. Standard på många bilar och har inte med barnlås att göra. Vet inte vad BMW kallar det men en del andra biltillverkare kallar funktionen "superlås". Googla och se hur BMW funkar i det avseendet.

Testa att trycka på låsknappen och se om bilen öppnar sig. Dock kanske en smula svårt att lära barnen det (och de kanske inte når den).
-------
//Lövet
Fr
65
Fredrik G
Barnen är ju som sagt 6 och 10, så de har inga problem med vilka knappar som gäller. Eller klättra omkring i bilen för den delen... Låsknappen funkar inte heller.
Men vad är poängen? Är rutan krossad så kan de ju ta vad de vill ändå. OK, kanske lite svårt att få ut en 40" TV genom rutan men en telefon är ju inga problem. I mina ögon känns det mer obehagligt än säkert. Eller vad tycker ni?
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
De flesta bilar funkar likadant. Om det är rätt eller inte, tja har ingen riktig åsikt.

-------
//Lövet
Fr
65
Fredrik G
Jaha, där ser man. Blir till att lämna nyckeln i bilen i fortsättningen om någon sitter kvar.
Tack för svaren.

Dead-lock (kräver 2 tryck på fjärrens låsknapp på t.ex. 9-5). Ett tryck = låst för access utifrån.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.