|
|
|
|---|---|
|
Brukar kolla längs sidan typ varannan dag och idag såg jag det,, En liten buckla och ett märke efter hans bil,, inte stor,,men är helt klart efter hans bil Vad ska jag göra? Vad skulle ni gjort? /mkt irriterad | |
|
För det första, sluta vara irriterad och ta det inte personligt. Det är förmodligen ett ärligt misstag, sånt händer. Ta ett par foton så att det inte är någon tvekan eller riskerar att vara en "ord mot ord"-situation. Ta upp det på ett artigt sätt med grannen och be honom att vara lite försiktigare i framtiden. Lämna det därhän. Om grannen blir vresig kan du plocka fram fotona och börja prata om vad det skulle kosta att fixa. Sannolikt ber han bara om ursäkt och är försiktigare i framtiden. Märket går säkert att putsa bort hjälpligt, men med tiden är det omöjligt att undvika sådana små skavanker om man inte har ett eget garage och aldrig parkerar utanför shoppingcentrum... Wilhelm Svenselius |
|
|
Märket går kanske att putsa bort, men bucklan måste ju fixas. Helt klart en grej din granne får stå för ekonomiskt. Straffet för ett sådant "misstag" han gjort är att du borde få 10 frislag med en golfklubba mot hans bil. Tycker jag. Jag kan ha viss (extremt liten) förståelse för att sådant här kan hända på en parkering utanför en stormarknad, men mot sina grannar visar man mer respekt. |
|
|
Inne på W2k linje. Dokumentera. Påpeka. Och kräv att han eller hans försäkring bekostar ett besök hos en "buckel-doktor", eller om han slantar själv? Man skall inte behöva få sin NYA bil bucklad, man får i regel smälla upp dörren rätt bra för att det skall bli en buckla. Men som sagt med tiden är dessa småskador i princip omöjliga att undvika, iaf om det är en bruksbil. Känns det bättre kan du alltid rikta en välavvägd spark mot hans gamla (?) Volvo*haha*. |
|
|
Kontakta honom och berätta vad som hänt. Anmäl även ärendet till ditt försäkringsbolag. Går det som det är tänkt kommer lagningen gå på hans bekostnad. Oavsett märker grannen att han bör vara försiktigare. Mvh Stephan |
|
|
Stephan: men varför ska mitt försäkringsbolag ta det iså fall? det är väl grannens försäkring som orsakat? |
|
|
W2k; är åxå inne lite på din linje,,men är iaf inte kul! /Tack för svar |
|
| LGstar: man anmäler alla skador till sitt eget försäkringsbolag, sen får dom kräva grannens försäkringsbolag på pengar. | |
|
Var noga med att poängtera att hans kostnad är noll eller nära noll eftersom det är en trafikolycka som hans trafikförsäkring täcker. Men ska du använda din vagnskadeförsäkring betalar du x tusen kr i självrisk. Går det inget bra och du har tillräckliga bevis får du väl anmäla honom för smitning vilket det faktiskt är. Kanske även detta är bra att upplysa om innan du gör det. |
|
|
Som azkikr skriver anmäler man till sitt bolag, om man bara har trafikförsäkring får man vackert vänta med att lämna in bilen tills skuldfrågan är avgjord. Om du inte vill ligga ut med självrisken gör du samma sak. Det är en god idé att prata med grannen redan nu. I bästa fall skriver ni skadeanmälan tillsammans. Mvh Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.