|
|
|
|---|---|
|
Blir inte klok på kylningen i min 318 cab från 91. När jag hamnar i en kö som står still typ 3-5 min så drar temperaturen iväg nått alldeles otroligt. Så fort bilen börjar röra på så faller temperaturen igen. Fläkten snurrar när jag tittar under huven. Vad tusan kan vara fel???? Den funkar hur fint som helst i övrigt, bara jag slipper köer. Åk före ni så väntar jag därnere. | |
|
Hej! Med största sannolikhet är det fläktkopplingen som är trasig, det är inte ovanligt att den ger upp. Nr 2 på bilden Länk Kostar 1400 på BMW eller från runt 400 + frakt hos tyska bildelsfirmor, tex Länk Mycket lätt att byta själv, det du behöver är en 32 mm fast nyckel, gummiklubba och 10 mm hylsnyckel. Tänk på att fläktkopplingen är vänstergängad! Finns mektips här Länk /MVH Falukorv |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag är 99.999% säker på att det är viskokoppling på denna modellen. Och din felbeskrivning låter precis på pricken som att du behöver en ny viskokoppling. Fläkten snurrar även om viskokopplingen är dålig. Vad som händer är att viskokopplingen inte reagerar korrekt på ökad värme och greppar fläktbladen tillräckligt hårt. Kort och gott, fläkten snurrar runt men inte tillräckligt snabbt. Har viskokopplingen dessutom aldrig byts så är det ännu mer sannolikare att det är den som är problemet. Mitt tips är att byta viskokopplingen. Här finns mitt mektips! Länk |
|
Jag hade samma utmaning på min 318 is en gång i tiden. Efter byte av fläktkoppling / viskokoppling fungerade det som vanligt igen. Men, det kan även vara att kylaren är igensatt och behöver bytas / rengöras. Personligen skulle jag börja med viskokopplingen. Jag bytte viskokoppling själv. Den enda utmaningen var att få till ett bra mothåll när jag skulle använda 32 mm nyckeln för att få loss den vänstergängade skruven. Jag tillverkade ett specialverktyg för att fixa det. E |
|
Inget mothåll behövs. Använd inte gummiklubba, det reducerar kraftigt amplituden på den impuls du vill överföra till muttern och gör det bara svårare att få loss den om den råkar sitta lite extra hårt. Du skall använda så stumma verktyg som möjligt. Rekommenderar en vanlig 32 mm u-ringnyckel (eller ännu bättre en lång, smal och icke-flexande 32 mm u-nyckel som på bilden i mitt mektips) samt en vanlig hammare (se bild i mitt mektips). Ta bort allt spel mellan ringnyckel och mutter (den ska ligga direkt an mot muttern), håll gärna ett lätt tryck med ett finger på ringnyckeln och sedan slå ett eller flera snärtiga slag med hammaren på ringnyckeln (precis nedanför ringen). Det viktiga är att det är ett snärtigt slag, inga tunga byggarbetarsvingar. |
|
Dags att köpa en feting till u-ringnyckel då. Hammare finns. Tack för tipsen. Har någon av er erfarenhet från AVA-coolings produkter? Jag köper in deras Heavy-dutyprylar till jobbet och dom är skitbra. men det är ju liksom lite olika grejor. Åk före ni så väntar jag därnere. |
|
Oftast vill man ha lång och smal, på vissa motorer kan det vara lite trångt. Fast du har väl M40-motorn? Då är det ju samma motor som satt i min E34 518i som jag gjorde lite småsaker på. Och där finns det faktiskt gott om utrymme så vilken u-ringnyckel som helst ska passa där. Så feting går faktiskt bra i detta fallet :-) Se bilden nedan (man ser fläktkopplingen i bildens övre kant). Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.