|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Flera ovan här läser inte artikeln. Statistiken är inte enbart bilar försäkrade hos Folksam! Läs om läs rätt Stephan mfl. ------- //Lövet |
|
|
Det är ju iget speciellt med Folksam och BMW, alla bolag har generellt höga premier på BMW. Särskilt äldre och motorstarka versioner. Det är väl inget konstigt att kombinationen lågt inköpspris, prestanda samt relativt dålig sökerhet (E36 mfl) inte ger det bösta förutsättningarna för en låg premie... Som exempel betalar jag 6kkr per år för en 911 medansvar en M3 från ungefär samma år skulle kosta det dubbla...konspiration eller generalisering av kundkategorier? :-) |
|
|
Kunskapen om hur försäkringar fungerar är plågsamt låga på det här forumet. Det tydliggörs främst när det kommer uttalanden som "vi borde gå ihop i forumet och ordna en egen försäkring" osv. Jag lovar, det finns knappt en ägarskara i landet med sämre risk än Autopower. Försäkringar är i princip väldigt lätt att räkna på. Förväntat skadeutfall för bil och ägare plus en liten marginal = premie. Uttalanden som "propaganda" och "diskriminering" är bara löjligt. Aktuarierna som räknar fäster ingen personlig vikt vid märken, de är bara en parameter bland andra. Skulle det gå för ett bolag att försäkra BMW-bilar väsentligt billigare skulle de göra det. Då skulle de få hela marknaden. Nu gör det helt enkelt inte det och förklaringen är väldigt enkel. De förväntade skadekostnaderna är mycket högre än för många andra märken. ------- //Lövet |
|
|
torbjörn_75 "Svar på antal körda kilometer. Vi mäter risken att hamna i en singelolycka när du kör. Körsträcka påverkar inte resultatet" -- Anders Kullgren, trafikforskningschef Folksam Nja, det låter knepigt. Såg insändarkommentaren, och rimligt att anta är väl att de motorstarkare bilarna många gånger köps av de som kör långt och att de därmed utsätter sig för större exponering gällande olyckstillfällen. Andreas, om man tar in offerter på bilförsäkring så verkar det allt annat än enkelt att räkna på. Jag hade trott det om de i vart fall legat i samma härad prismässigt. Diskriminering kanske är fel ordval, men en väldigt hög offert på en försäkring kan ju tolkas som att man inte är intressant som kund. |
|
|
Sannolikheten att råka ut för en olycka i % per kilometer påverkas inte av antalet körda kilometer. Väntevärdet (=antalet förväntade olyckor) är dock högre om du kör fler kilometer. Så tolkar jag hans uttalande. ------- //Lövet |
|
| Jag tolkade det som att han gled på frågan. Väntevärdet var det jag syftade på, och som jag tror är större i fallet BMW då jag helt enkelt tror att den körs mer jämfört med Toyota över samma period, och då hamnar givet Toyotan bättre till i statistiken. Den parametern är inte helt oviktig. | |
|
Jag tolkar det som att paramuttern är helt oviktig. "Metoden som använts är inducerad exponering. Genom att studera hur ofta förare i en viss bil råkar ut för singelolyckor med personskada jämfört med att bli påkörd bakifrån kan kvoter beräknas som visar olika grupper av förares påverkan på olycksrisken." Ju längre körsträcka desto fler olyckor, men kvoten blir densamma... "Körsträcka påverkar inte resultatet, inte heller hur många som kör resp bilmärke eller biltyp, eller hur många män resp kvinnor som kör." |
|
|
Vad förstår jag inte? Nr 2,3,4 är väldigt ovanliga bilar på svenska marknaden.Vad händer om man visar antal istället för procent. Det finns andra bilmärken som är mycket fler till antal, och om man räknar antalet olyckor så tror jag siffrorna visar att det finns andra bilmärken som hamnar högt. Men jag kan ju ha fel.... _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
Sen skiljer det inte mellan hur långt BMW / Toyota körs, bilprovningen har ju statistik på det där och sist jag kollade kördes BMW och Toyota nästan exakt lika långt mellan besiktningarna. Men det är inte konstigt alls, kan ni tänka er något annat märke där det finns så många motorstarka och billiga exemplar till salu? Mercedes i så fall, men givet image torde de attrahera personer med olika prioriteringar. Någon måste ju vara "värst" och de känns verkligen helt rimligt att BMW tar den segern, sett till hur populära de är bland yngre förmågor. Det är ju bara att se på vilka trådar som finns här, "hur många hk är ok i en bruksbil", "hur trimmar jag min..." och "hur fort har du kört" plus att bilar utan m-paket och sportstolar värderas till noll, så ser det inte ut på Toyota-forum, där antar jag att man diskuterar Coop:s medlemstidning och vilket rabatthäfte som är bäst. |
|
|
Robert: "...diskriminering är kanske fel ordval men en väldigt hög offert är ett tecken på att man inte är önskvärd som kund". Där slog du huvudet på spiken - försäkringsbolaget vill gärna undvika en potentiell högriskkund (och varför skulle de inte göra det?) genom att erbjuda den en offert som återspeglar vad det kostar att lösa ut en gammal M3 samt personskadekostnader. Och då blir det dyrt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.